Sitter och funderar på att byta ut vår Nibe Fighter Pro 1110-7 i närtid. Anläggningen installerades 2002 av föregående ägare. För vår del har den nu snurrat felfritt i 5 år och värmer vårt myresjöhus byggt 1974 med 100kvm källare och 100kvm. Fönster är av nyare modell, samt tilläggsisolerad vind och jag har likt föregående ägare valt att köra helt utan tillsatsel på värmesidan. Frugan är känslig för kyla och eftersom hon aldrig klagat så utgår jag från att det är tillräckligt. Troligen pga golvvärmen i flera rum så det upplevs kanske varmare än vad det är. Noterade dock vid en köldknäpp för ett par år sen att temperaturen sjönk under 20 grader. Men nu pratar vi under 25 minus i flertalet dygn vilket är sällsynt i Hedemora som vi bor. Normalt ligger tempen stabilt kring 22-23 grader vintertid i de rummen vi vistas både på entreplan och källarplan.
Jag är inte så insatt i detta och vill ha lite kött på benen innan jag börjar ta hit folk.
Slingan är jag inte helt 100 på längd. Men gissar på 300M då servitutet säger CA 125M från tomtgräns ut på åker. Då återstår CA 25M från vägg till tomtgräns. Vi har grovsilt-finsand på tomten och åkern är silt. Servitutet säger också att slingan är nergrävd till minst 0.9M.
I huset har vi på ovanvåning ett vardagsrum med 2 panelradiatorer, 3 mindre sovrum med 1 panelradiator vardera. Samt vattenburna golvvärmeslingor(LK) i arbetsrum, kök samt badrum.
Källaren. I gillestugan vanlig panelradiator liksom i förråd och tvättstuga/"pannrum". Utöver detta har vi 2 badrum samt 1 sovrum där det bilats ur och isolerat den gamla plattan. Ovanpå detta har man lagt golvvärmeslingor som drivs med separata slingor för varje rum men helt utan shuntstyrning. Har inget annat att säga om lösningen mer än att det fungerar... 26 grader på klinkers i badrummen ger 22-23 i luften när värmepumpen går för fullt i kallare väder.
Vad är då frågan till forumet?
Jag vet inte exakt. Men vad kan jag förvänta mig av en ny pump och vilken storlek bör jag välja, lika som tidigare? Räcker ca 300M slang till de moderna pumparna? Kommer jag fortfarande kunna köra utan tillsatsvärme? Kommer min nuvarande förbrukning på 11000KWh / år inkl hushållsel bli högre eller sänkas?
Idag är vi nöjda med inomhusklimatet. Kommer även en ny pump leverera på samma sätt som den gamla även när det gäller varmvatten?
Idag har vi en 650kubik ackumelatortank(tillv 1987). Fyller idag utan problem bubbelbadkar(350L) samtidigt som man duschar i båda andra duscharna. Om några år har vi två tonårstjejer i huset..+ att jag redan har en badfanatisk fru som är uppväxt i en simhall. För husfridens skull känner jag att det är lika bra vi tar höjd för detta även i kommande anläggning. Bör vi byta tank? Eller kommer en ny pump klara sig utan extern tank? Eller med en mindre inbyggd?
Helt enkelt tips och trix och vad kommer IVT, Nibe, Thermia osv ge mig för förslag med ovan behov?