0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Visserligen fungerar min gamla IVT C5 klanderfritt men till hösten blir den myndig och jag börjar fundera på om det inte vore bäst att byta i god tid innan den rasar. Dessutom kanske dagens värmepumpar är bättre? Har några offertförfrågningar ute, hittills har jag fått offerter på IVT Greenline HT C6 och IVT Premiumline HQ C6. Hoppas på svar från återförsäljare av Nibe, 1245-6 resp 1255-6 verkar intressanta. Plus Daikin då. Lutar lite åt Daikin-hållet då den pumpen verkar ha en del tekniska fördelar och borde vara enklast att installera vid ett byte då mycket är inbyggt.Kanske jag kan få några goda råd här?
Be om en offert på ivt geo 500. Den lanserades nu i veckan och verkar väldigt lovande.
Kom tillbaks den 11/3 och kika in här, du kanske hittar något intressant att läsa.Soliga hälsningar från ett varmt Phuket./D
En Nibe 1255-6 ligger på strax över 65000kr.
Fast jag har hört något om att Nibes 1255 kröver att man blir bästa kompis med sin servicetekniker.... Om du vill välja Nibe så skulle jag nog rekommender 1226 eller 1245.
Tycker inte du ska räkna bort ivt-s invertrar innan du tagit in offert på dom. Är nog ingen installatör som tar listpris för dom. Jag skulle säga att HE är jämförbar med 1245. HQ är ett steg upp från dessa med bla BCM som skyddar borrhål från frysning.Annars är nog 1245 och HE dom 2 överlägset driftsäkraste pumparna på marknaden idag. Dom är helt enkelt så enkelt uppbyggda så det är mindre som kan gå sönder.
Hittade nu en jämförelse mellan olika IVT-pumpar på deras hemsida: https://www.ivt.se/produkter/berg-jord-sjovarme/jamforelse/Där framgår att även HQ-serien har BCM.Så du har rätt Iceman. Och tack för klargörandet!
Hur fungerar BCM ?Med vänlig hälsningD