Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att byta till Daikin?  (läst 6840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: Dags att byta till Daikin?
« Svar #30 skrivet: 27 februari 2019, 18:51:47 »
Jag skulle nog ha ökat mängden sprit.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Dags att byta till Daikin?
« Svar #31 skrivet: 27 februari 2019, 21:22:19 »
Blir väl till att köpa mer bioetanol. Har väl 230 meter slang, det blir lika många liter brine. Med 30 proc etanol borde det räcka med 3x25 liter om jag vill byta ut allt.
http://www.rorprodukter.se/kollektor/koldbarande_sprit/kb_sprit_e-therm_kbs_agro__25_liter_--84400025
Inte så himla dyrt faktiskt.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Dags att byta till Daikin?
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2019, 14:23:57 »
I dag kom den sista offerten. Så då var det dags att bestämma sig. Det offererade priset varierade en hel del. Följande pumpar valde jag mellan, dyrast först och billigast sist:
IVT Premiumline HQ C6 (två offerter, en väldigt dyr och en mer resonabel)
Nibe 1255-6 (samma prisnivå som den billigaste IVT HQ)
IVT Greenline HE C6 (två offerter, nästan på kronan samma pris, båda c:a 10000 kr under Nibe)
Daikin (hamnade c:a 7000 kr under IVT HE)
CTC  GS 6 (c:a 3000 kr under Daikin)
Av dessa är Daikin och Nibe inverter, övriga on-off.
Ska just ringa försäljaren som gav mig bästa erbjudandet.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Dags att byta till Daikin?
« Svar #33 skrivet: 05 mars 2019, 17:03:47 »
Till slut blev det en Daikin, levereras av Svensk Villavärme AB. Förutom priset, som var mycket bra, var det några tekniska fördelar som avgjorde.
1. Inverterdrift. Tidigare var jag mycket skeptisk till inverterpumpar men har bytt åsikt. Nu ser jag tvärtom inverterdrift som en fördel.
2. Kompakt och enkel installation. I grovköket, där nuvarande pump står, är det rätt trångt om plats. Och det har alltid irriterat mig att nivåkärlet för brine är vid sidan av pumpen. Det slipper jag med Daikin.
3. Övervakning av borrhålet, pumpen stoppar vid förutbestämd brine-temperatur.
Sedan får vi se hur utfallet blir i verkligheten.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!