0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I första hand skall värmepumps delen producera värmen så långt den orkar.Om VP delen fungerar sämre så spetsas med mer el/fjärrvärme.Ett sätt att få uppfattning om VP-delen funkar OK är att följa upp GT6 och GT3 temperaturerna. Om VP-delen är OK så bör du nå uppemot 85-90 grader på GT6 när kompressorn gått någon timma i följd, då det råder en inne temperatur runt 20-21 grader. Kolla upp dessa temperaturer så får du kanske ledtrådar.
Har ju ingen erfarenhet från en IVT 633 men den är ju snarlik min IVT490.Kollade i manualen, där framgår inte hur man kommer åt dessa temperaturer som det gör i IVT490, lite märkligt.Testa att gå in i Installatör/Service menyn. Håller in höger knapp 20 sek. så kommer I/S menyn. Gå fram till 5.12 i menyn och välj visa versions nummer. Provat att hålla inne vänster knapp ett antal sek. så kommer du in i fabriks meny. Här kanske det går att läsa av dessa temperaturer. Detta gäller för IVT490 kanske det även gäller IVT633.Allt återgår till normal visning efter 30min. då panelen lämnas orörd.Lycka till.
Notera att kompressorn inte hade gått 1 timma utan snarare 10min och var på väg upp vad jag kunde se.Efter 1 timma hade den troligt varit mkt högre men jag hade inte möjlighet att vänta kvar.
Vid den här årstiden ska ju kompressorn gå hela tiden non-stop!? Eller finns det även något annat som värmer huset såsom en luftluftvärmepump?
Normalt ska den här typen av frånluftsvärmepumpar gå non-stop senast när det är runt 6 eller kallare ute. Kan ju vara något problem/fel om så inte sker. Nu när solen börjar återvända till Sverige kan det möjligen bli något stopp mitt på dagen om solen får lysa in. Vad är det för typ av hus och hur stort är det?
Blir lite förvånad när du skriver att den ska gå non-stop. Vi har bott där i 4 år och den har aldrig gått non-stop vad jag märkt.
Det låter som något är felinställt. Kompressorn ger ju den biliga värmen, den skall gå non-stop innan den tar hjälp av tillskottet (fjärrvärme). Även när tillskottet går in skall kompressorn köra vidare.