0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eldade ni 5 kbm travad blandved per vintermånad motsvarar det kanske 7000 kWh brutto och runt 5500 kWh efter pannförluster. Vid COP 3 på värmepumpen blir drivenergin ca 1850 kWh/månad. +500 hushålls-el ger sammanlagt runt 2350 kWh/månad på el-räkningen.
Ja värmepumpen ska vara ca tre gånger så effektiv som el-patronen. Men man kan ju tänka sig ett scenario då man har el-patronen lågt inställd och eldar ved varannan dag. Huset är värmetrögt och tar ett par dagar för att svalna. Om man då eldar upp värmen ena dagen och låter innetemperaturen sjunka sakta andra dagen så behövs bara lite el-patron.
En värmepumpsanläggning som klarar sig ner till -9 utan tillskott är helt okej i södra eller mellersta delen av landet. Antal dagar med lägre temperatur är väldigt få så el-tillskottet blir klart begränsat. Vill man inte ha något tillskott alls gäller det att välja bergvärme och en fulldimensionerad värmepump så det blir en större investering som kanske inte är lika lönsam per krona.
Jag valde lv då försäljaren menade att kostnaden för att borra för bergvärme inte stod i proportion till den besparing jag skulle få. Iaf inte på kortare sikt. Han menade också att den lv pump jag valde var näst intill lika effektiv som bergvärme (Nibe 2120 12kw).Hur rätt eller fel har försäljaren? Borde jag valt att borra istället?