Nu efter 2 år med luftvärmepump blir nästa helt klart en golvmodell och förmodligen 2 innedelar då jag är missnöjd med min installation och jag ska även berätta varför man ska anlita någon från forumet vilket jag hade tänkt göra men nappade på ett erbjudande som dök upp.
Jag var osäker på placering men beslutade ändå att ha min FH35 på väggen precis som grannen men installatören tyckte det var så fult och föreslog under fönstret. Golvet skulle då även bli varmt och bra. Jag fick möblera om men hade valt en golvmodell om jag vetat att den ändå skulle hamna under fönstret för idén fanns. Problemet med att ha väggmodell lågt är att golvet torkar och drar ihop sig och det bildas glipor. Plankorna känns konkava, detta minskas dock på sommaren då golvet expanderar men jag vågar inte lägga nytt dyrt golv som var planerat så min renovering har ännu inte gjorts sedan 2016 då pumpen installerades. Tänk på vad för golv du har om pumpen sitter lågt.
Installatören sa inte att ett stort problem med att linda rör bakom utedelen är att det blir mycket is bakom. De 50 cm rör som är synliga som kommer ut från väggen till utedelen borde oxå ha lagts i plastkanal som hos grannen för syns skull. Det blir faktiskt is mellan utedelen och husfasaden vilket skapar oljud. Detta löses med ett tak iof vilket man ändå kanske vill ha men funderar på om inte luftflödet är bra mycket sämre med tak och massa rör bakom utedelen. Kanske inget problem.
Nu är det dags för service för en kostnad på 2000:- för att man ska få 5 års garanti (annars 3 år?). Tycker installationsfirman är något inkompetenta och de lär knappast flytta om installationen och den totala kostnaden lär bli en del så jag beslutar att leva med installationen och rengör själv istället och kör så länge det håller. Har ändå sett hur man plockar isär för en fullständig rengöring, garantin uteblir dock.
Detta var min första pump och det jag lärt mig är att man ska använda mig av en installatör från detta forum som brinner för värmepumpar som även gör ett hembesök innan installation alternativt diskuterar med dig innan installationsdagen. Dock skulle jag inte rekommendera FH35 annat än för pris/prestanda då iaf min har märkliga ljud där själva luftflödet är det man stör sig minst på (läge 2 & 3). Måste lägga till att jag förmodligen hör bättre än de flesta och är känslig för ljud. Visst, allt går i cykler och den har sin stund då det bara strömmar fin luft men den har även sina stunder där det låter som man spolar vatten med luft i rören hårt och knäppningar som man vaknar av. Jag sover ca 5-6 meter ifrån med nästan stängd dörr. Tycker dock knäppningarna minskat detta år, alternativt har jag kommit upp i åren
Nästa version blir helt klart en golvmodell i kombination med en på övre våningen då värmen inte kommer upp när det blir en viss temperatur ute. Gissar på att 2 innedelar med en utedel är mest energisnål?
Funderar annars på att skaffa en till på övervåningen, då borde jag även kunna köra båda på fläktläge 2 istället för 3. Alternativt skicka ut FH35 om något år och skaffa en med två innedelar.
Jag var fixerad över att få så låg energikostnad som möjligt och trodde att en innedel skulle räcka och vara bäst som alla andra har på gatan har. Jag hade 17500 kWh/år och närmsta grannen med likadant hus 10000 kWh/år med en 10-årig Panasonicpump. Nu är min beräknade årliga kostnad på ca 13000 kWh så jag är ganska nöjd. De flesta ligger runt 15000 kWh men de har också andra hus och värmekällor som värmegolv som inte jag har. Hade nog själv legat där om jag inte stängt igen halva huset (dörrar) på övre våningen under vintern. Jag kör enbart med en FH35 (börvärde 22-24) och ibland ett element på övre våningen. Ligger på 17-22 grader på övre plan beroende på utetemperatur och om element används.
1. Använd installatör från forumet och diskutera vilken modell och placering
2. Kör två innedelar om du har två våningar. Räkna inte med att en innedel på nedervåningen räcker för hela huset trots att grannen säger att det går bra. Det kan vara så att värmen stiger jättebra men bara när det är lite varmare ute. Det går att brassa på ordentligt med luftvärmepumpen så att det för det mesta blir ok temperatur på övervåningen men då blir det tokigt varmt på nedre plan.
3. Överväg golvmodell om placering känns knepig.
4. Undvik rörhärva bakom utedelen och skaffa tak. Mina grannar verkar klara sig utan tak men de har heller ingen rörhärva.
Ska tillägga att mycket beror på planlösning och en innedel kanske räcker om den sitter centralt i huset nära trappan. Min gör inte det men blåser nästan direkt mot den, dock går det knappt att vinkla luftströmmen i sidled. Jag hade nog fått schysst värme på övre plan om den hängt precis framför trappen samt gått i fläktläge 4 men räkna inte med att det är behagligt att vara i samma rum då.
Jag kanske inte har rätt i allt men det är min uppfattning.