... ta bort elvärmen och lägga dit en isolermatta med glatt yta under batteriet...
MVH/Gano
Ja, smart! Man kan även belägga den med teflontejp i remsor och "förstärka" med.
Själv så funderade jag ett tag på att skulptera lite med/i fogskum! Alternativt styrofoam.
Jag kollade inte så noga, den värmeslinga jag köpte var en termostatstyrd 100W slinga på 2m!!!
Bah.. enda chansen att jag använder den är om jag kan finna signalen som säger NÄR vp'n avfrostar, enbart DÅ är det möjligtvis intressant med trågvärme.
Alternativt en sensor som känner av att "nu sjutton blommar isen i tråget" och smälter sonika bort den, inte slösa wattsingar i onödan.
(utbrott) Redan den idiotiska "alleru buster" lampan som ALLTID lyser på innerdelen är nog så irriterande COP slöseri!
Tänk er! 0,036W.. konstant! 0,15kW/h per år helt i onödan... Skall skicka in en skriftlig klagan till Panasonic.(slut utbrott)
Jag har ett par idéer runt den där is sensorn. En idé är trycksensor. Den känner av när isen pressar på mellan förångaren och tråget *KLICK = Dropp, dropp
Har ett uppslag på optisk sensor åxå, men det är trixigt med solen å allt som får optiska grejer att spöka.
Man skulle även kunna ha en mekanisk sensor, som passerar en gång i timmen. Stöter den på nå'n is så kör den lite mer trågvärme tills det går fritt. Samtliga kan kombineras med varning om den inte fått bort isen inom viss tidsperiod.
Största nackdelen med mek sensor förutom komplexiteten är att den kan frys fast!
Eller bli själv belagd med is.
Den måste därför stå "skyddad" och aldrig utföra "sin runda" när maskinen avfrostar så inte fallande vatten förfryser på den.
Problemet med trycksensorn är att det gått "lite för långt" när den kickar in, det kan vara svårt att lösa så mycket is.
Jaja... jag funderar vidare....
(edit 100w slinga)