0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitsubishis modeller med tilläget H i slutet av modellnamnet har en droppskålsvärmare i stål som fungerar mycket bra och den styrs via kretskortet i utomhusdelen och ligger således inte på hela tiden.Fungerar mycket bra!MvhAnders
Panasonic har ju i sin "sverige" modell (spk tror jag) tagit upp ett stort rektangulärt hål i bottentråget istället för värmekabel.Men detta antar jag påverkar COP-värdet negativt eftersom pumpen då suger "tjuvluft" genom detta hål istället för genom förångaren.
Jag sätter alltid numera en 10w självreglerande värmekabel enbart just under batteriet i den mån den går under och samtliga pumpar har aldrig isat i bottentråget överhuvudtaget ! inga problem vid temp ned till 20 minus i varje fall. Men så plötsligt ringde en herre och sa att is hade byggts på i tråget och vid besöket visade det sig att maskinen som satt ca 70 cm upp från mark, hade en ispacke av ren kärnis under aggregatet som stigit ända upp och förenat sig med undersidan på bottentråget , så maskiner på 6,5kw behöver tydligen under år som detta placeras efter ismängd istället för snödjup, ja den tanken hade alldrig slagit mig tidigare!