0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT säljs bara inklusive installation. Du måste lägga på kostnaden för installationen på NIBE. Just nu klagar en del på hög ljudnivå på IVT 302 och jag tror IVT håller på att undersöka detta. Det kom också ett inlägg med dB mätvärde på F370 som var högre än angivet i produktbladet även om det var lägre än för 302. Om du i övrigt är nöjd med din Autoterm skulle jag inte tveka att byta kompressor. Vill man däremot väsentligen öka energibesparingen i huset behöver man titta på andra modeller som Comfortzone, IVT 840/860 och NIBE F730/F750. Beror på hur hög energiförbrukning man har.
Kapar vidare, har en ivt 490 som är 16 år gammal.164m2 stort hus, pumpen betjänar 135m2. Väljer mellan ivt 302 eller en nibe f370. Nibe verkar köra propan som känns tveksamt, ivt verkar ha mindre kompressor. Några erfarenheter från folk?
Jag måste byta min gamla och trasiga Nibe F310p som började bränna! Jag vet inte vilken jag ska välja bland:Nibe F370IVT 302Thermia VentecComfortZone EX50Hur stor är skillnaden med elförbrukning mellan Nibe (A+) och IVT (A++)? Nibe är äldre och kanske nu mer pålitlig men IVT verkar vara mer effektivt på något sätt trots den mindre värmepump.Jag tror att ComfortZone är den dyrast. Thermia vet jag inte så mycket om.