0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag minns rätt finns detta beskrivet i dokumentationen, alltså hur den interna pumpen kan ställas in.Vp:s grundinställning är auto.justering för att nå optimal skillnad mellan fram och retur.Den externa pumpen skall vara inställd för golvvärme, tror det kallas konstanttryck.Läs på tillverkarens hemsida, det står där. Är den externa pumpen tillräcklig?Har du termostater på fördelarna?Har du någon shunt?Hur är systemet uppbyggt? Vilka slangar och matningar?Bilder och ritningar?
Flödet tror jag är helt uppåt väggarna. 1,6 kbm/h motsvarar generellt ca 100-120m2 golvvärme, du har 350m2.Gissningsvis borde du ha ett flöde kring 4-5kbm/h på den ytan vid 5 Cirkpumpen du monterat är inte alls lämplig med golvvärme, hade det varit en xx-60 så hade den varit lämplig till 100-200 kvm.Vad består golvvärmen av, längder? Vilka matningar, fördelare och slangar.Hur lång är slangen i respektive krets, diameter?Finns det en beräkning? Stämmer beräkningen med installationen?Inkopplingen till golvvärmens matningar har utförts på ett sätt som kraftigt reducerar flödet.Att du sedan har 4 pex 25 som matar 6 fördelare på 350m2 är jag också tveksam till.Är det dessutom Pex 25x3,5 du har? Det ger 18mm innerdiameter...
Intressant Har räknat på att du har totalt omkring 2000m golvvärmeslang (350m2 x 6m/m2) med ca 24 slingor med ett snitt på 3 liter per slinga. Vilket borde bli kring 4,3 kbm/h.Har du flera slingor kring maxlängden? krävs ett flöde omkring 0,3kbm/h styck.Då har jag inte räknat med matningarna.Jag har också sett att LK skriver max 90m slinga vid 50W/m2.Många tillverkare anger en rekommenderad slinglängd på 60-70m per slinga med 16 och 17 slang.Eftersom du troligtvis har långa slingor (längst bort) i systemet ställer detta ytterligare krav på flödet.Vill rekommendera dig att mäta på varje golvvärmeslinga istället.Då kan du öppna de längsta slingorna helt och strypa de kortare så lite som möjligt.Varför funderar du på att byta till en kraftigare cirkpump om du anser att flödet är tillräckligt?Med tanke på ditt uppmätta 3 tror jag något är tokigt.
Om jag får upp flödet så kan jag förmodligen sänka värmekurvan (står på 4 idag), alternativt förskjuta den och då minskar framledningstempen vilket borde vara bra för effektiviteten. Men kan deltaT bli högre med mera flöde ifall framledningstempen är lägre?Är ni med på vad jag menar?
Nej. Effekten från VP (kW) = flödet l/s * deltaTVB * 4,186Sänkt framledningstemp ökar iofs COP, dvs det går åt mindre energi för att leverera samma energimängd. Men den levererade energin från VP är vad som motsvarar förlusterna från huset och de ändras inte om du håller temperaturskillnaden inne-ute lika. VP kommer då att gå längre tid istället.Vill du sänka framledningstemperaturer ska du förbättra isoleringen av huset eller öka den värmavgivande ytan på radiatorer / längden på golvvärmeslangen
Hej. Har för ett par veckor sedan fått igång våran 1255-16 och försöker nu justera in allt så gott det går.Har även Pool40 inkopplat samt VVC utan extern beredare. Värmepumpen är kopplad mot enbart golvvärme, 120kvm ingjutet och 230kvm som ligger i spånskiva med plåtar. Dessa försörjs av totalt 6st LK fördelare. Första problemet som jag har är när jag försöker justera in flödena över golvvärmefördelarna. Den interna cirkpumpen står på läge auto och den externa cirkpumpen (grundfos alpha2) har jag testat både i läge auto och konstanttryck. Flödena över fördelarna varierar enormt beroende på hur mycket den interna cirkpumpen drar på. Om jag justerar in flödena enligt protokoll vid ett tillfälle så skiljer dom sig nästa gång jag tittar och det verkar vara beroende på just hur mycket den interna cirkpumpen drar på. Tex vid VV produktion (och senare antagligen vid pool värmning) så ska väl den externa pumpen hålla flödet uppe över golvvärmen för att värmepumpen ska kunna mäta korrekt?Hur ska jag gå tillväga för att få till ett konstant flöde över golvvärmen oavsett vad värmepumpen håller på med (VV, Pool eller Värme), för det är väl tanken, eller?Hur är det egentligen tänkt att auto läget på den interna värmebärarpumpen ska fungera? Vad reglerar den emot, Önskat DeltaT eller nåt annat? Värmedeken är kopplad enligt bifogad bild. Sedan är VVC inkopplad utöver det men det lär ju inte påverka detta. Vore tacksam för support i att få anläggningen i optimal drift!Med vänlig hälsning, Niko