0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja börja med att justera in efter upponors beräkning. Du har ju allt ifrån 20 till 85m långa slingor. Mest troligt går det mesta av flödet i dom kortaste slingorna nu. Alltså fungerar dom korta slingorna som en kortslutning. Upponor har ju föreskrivit 25mlc så då ska ju det funka. Justera in fördelarna och ställ upp alla termostater på max.Efter ett dygn kan du sedan mäta delta på den fördelarna. Du måste kontrollera delta på alla fördelare.Blir det då för varmt i hela huset med termostaterna öppna justerar du ner värmekurvan. Är det något enstaka rum som har fel temp höjjer eller sänker du flödet på den slingan. Fortsätt så tills temperaturen är bra i hela huset med termostaterna öppna. Först då ställer du in rumsgivarna på den temperatur som önskas. Ingjuten golvvärme är så trögt så det är omöjligt att styra med rumstermostater om grundflöden inte stämmer.
Jepp, justera in slingorna, sannolikt får du varmt inne, och då skall du sänka kurvan. Då sparar du lite energi, samt får mer effekt ur vp:n. Sen skulle jag sänka vv-tempen i vvb, åtminstone tillfälligt för att se om det är där din energi "försvinner".Effektvakten mäter som sagt hela huset, men om den är felinställd, t ex 16A kommer den att larma för tidigt.Jag frågade en gång vad den är inställd på, men har inte sett något svar än.3:dje dygnet utan el, elverket får lida.....
Skulle tro att kompressorn går på max nu för att alla slingor fått cirkulation. Dom långa slingorna har troligen stått i stort sett utan cirkulation förut så nu när det är injusterat behöver den kalla betongplattan värmas upp. Inget konstigt med det.Det är inte ovanligt att det tar ca 12 timmar att värna upp en kall platta.
Jag gissar att när du nu har justerat slingorna korrekt(?), så håller du på får varmt i huset....Betongen är trög att värma.Blir det för varmt, sänk kurvan.Du ställer effektvakten i meny 5.1.12, säkringsstorlek. Du skall ställa in 25 A. Då försvinner de "falska" larmen.
Jag skulle inte vara orolig. Om värmepumpen går på max utan att framledningen gått över 30 grader tyder det på att väldigt stor del av betongplattan var kall innan. När väl den är varm kommer rumstempen stiga och värmepumpen varva ner igen. Eftersom du har bra delta på kalla sidan verkar ju värmepunpen gå bra så någonstans måste värmen ta vägen. Angåeende garaget kan du sänka flödet där om ni kommer vilja ha 15grader där i framtiden. Alternativt ställa ner termostaten men då kommer garaget i stort sett värmas upp av ftx vilket medför att golvet är kallt och det tar längre tid för golvet att torka upp när ni kört in en blöt bil. Bästa altetnativet enligt mig är att ta bort ställdonet på slinga 3. (den som ligger mot garageportarna) då man alltid bör ha cirkulation där. Har varit med om att garageportar inte stängt riktigt och golvvärmen fryst sönder precis innanför porten för att termostaten varit stängd.Tar du bort ställdonet på slinga 3 kan du ställa termostaten på 15 grader igen så får den styra slinga 4 som öppnas ifall slinga 3 inte klarar hålla 15 grader.
Funderar även på detta med våra 2 borrhål, ska jag testa nu när kompressorn går hyffsat jämt att stänga ena hålet ex 1h och ta ett värde på KB in och Ut ur det hålet från info i pumpen och sedan göra detsamma med det andra hålet? Bara för att se om och vad det är för skillnad? Eller hur görs detta enklast?Något vi även upptäckte igår var att det bubblar lite i rören på KB, kan det vara luft? Och att detta spökar till allt?
Kanske då även ska disktura deras val av CU 28, istället för 35 som det verkar borde varit ut från UKV.