0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är orsaken till att spetsa varmvatten till 65 grader? Annat än om man behöver massor med varmvatten. 55 grader räcker väl helt bra?
FTX kommer aldrig att nå 100%, visar den det så är det pga att givarna mäter lite fel. Typ 85% kan du väl räkna med om allt är perfekt men sedan har du ändå lite förluster i rören på vinden. Sedan tror jag du får inse att det är är helt gratis att värma upp 400+ m2 och hålla igång vvc och ventilation. Backa bandet och kolla vad det kosta att värma upp kåkar som detta för 25 år sedan utan bergvärme så får du lite att jämföra med. Om din elräkning på året blir 5000 kr dyrare än tänkt är ändå helt försumbart jämfört med när räntorna går upp 1%.// Magnus
Jag vet att vi gjorde förändringen med att gå på en 1255 och en 300l VVB är det till och med såg jag.Istället för 1155 och en beredare? Vet inte om de skulle fungerat på samma sätt eller och om detta kan bli så stor skillnad.Känns ju skrämmande fel i beräkningen isåfall :-( Över 2000kWh påverkar ju en hel del.
Vi gick fram och tillbaka ang FLM eller FTX, vi valde FTX och ett riktigt vent agg, kanske inte det man har normalt en villa. Men detta är då fel? Min mor har en FLM som Nibe har i sitt sortiment, dock så blev vi avrådda detta pga att man drar in kall luft om vi förstod det rätt.Idag så har vi 100% i återvinning genom FTX och 17-19 grader in genom donen. Samt att det enligt konsulten höjer Brine tempen så marginellt, men detta kanske var feltänkt då?
Beräkningen är nog korrekt, förmodligen visste konsulten inte om den extra beredaren och hur den skulle kopplas in. Det normala är att man låter bägge beredarna värmas av värmepumpen till 50 grader eller lite däröver. Oroar man sig för legionella låter man elpatronen med jämna mellanrum värma upp allt vatten till 65 grader för att sterilisera beredarna. Det drar betydligt mindre el. Det är ingen bra idé att starta flera trådar om samma anläggning, det blir väldigt rörigt.
Nej, ni gjorde helt rätt. Värmeväxlar man inkommande luft mot utgående når man en hög verkningsgrad. Teoretisk kan den bli 100%. Värmeväxlar man mot köldbäraren låter man så att säga värme vid 20 grader falla ner till ungefär noll. Det temperaturfallet är en ren förlust bortsett från att man får något varmare köldbärare. Sen ska värmepumpen lyfta upp samma värmemängd till kanske 35 grader. Pumpen utför då ett arbete som kräver el. Det har skrivits en hel del om FLM kontra värmeväxling tidigare här på forumet så det finns att läsa om intresse finns. Värmepumpen måste dessutom vara kraftigare än den annars skulle ha behövt vara då den måste klara av att ge den extra effekt som uppvärmningen av ventilationsluften kräver. Det här är ett så stort hus att FTX måste vara den billigaste lösningen. Jag anser att Hawkeye har helt fel i den här frågan.
Hej igen.Så då kan jag med lugn och ro sänka VVB till säg 50-55 grader? Vad anser du?Dock så måste jag då manuellt öka körningen i vvb (vrida upp ratten) och låta den köra på tills den stänger av?Är det så du menar? VP kan väl inte som jag förstått det köra upp vattnet i vvb, utan gör bara detta i tanken den har intern?Ber om ursäkt, att jag ställt till det med trådar, tänkte att det skulle ligga på "rätt" topic.Kan jag flytta in allt till denna huvudtråden på något sätt? Så det blir rätt.Stort tack igen!
Branschregler enligt Säker Vatten.
Ftx är det enda rätta i nybygge om man vill ha god komfort. Flm är en nödlösning som enligt mig bara skall användas där man inte har möjlighet att dra tilluft alternativt har för kort borrhål. Ungefär varannan kund vi kommer ut till på 2-3 års service av frånluftsvärmepumparna/bergvärmepumpar med flm frågar om vi kan sänka ventillationen för att det drar kallt. Nu arbetar jag i norrland så det kan mycket väl vara så att det fungerar bättre i södra sverige.Eftersom du har så hög framledning som du har så måste det vara lågt flöde ifall rumstemperaturen är låg. Alternativt dåligt isolerat.Till fördelarna ska det följa med termometrar som man sätter i ringarna på plastvinkeln. Kolla om du hittar dom så du kan se deltat över golvvärmen. Deltat över värmepumpen säger ingenting om flödet eftersom du har arbetstank. Angående dimmension så brukar vi alltid köra 35mm på pumpar över 15kw. Anslutningarna på tank och värmepump spelar ingen roll om dom är mindre då det är så kort bit. Det kan dock i vissa fall fungera med 28mm men det vet vi inte förens du kollat flödet. Du måste justera in flödet på fördelarna om du inte använder smatrix systemet. Annars är risken stor att du kommer få köra högre framledning än nödvändigt med sämre cop som följd.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/schablondimensionering-av-matningsledning.pdf&ved=2ahUKEwiL4-CKnNXfAhWhp4sKHUfJCDcQFjABegQIAhAB&usg=AOvVaw1VEAU_UJpmpaIV7LbhtXZYHär kan du läsa mer om vad lk rekomenderar för matningsledningar. Vet inte hur långt du har till fördelarna men ultimata vore om det var 32mm alupex ist. Nu går det säkert att lösa ändå med större cirkpump.
Har du någon bra ide ang detta med vår frikyla? Vi har ju lagt detta på utgående KB då vi inte visste temp in och ville inte riskera att inte kunna kyla på sommaren.....Skulle man ev vända på det och låta Brine vätskan circulera genom alla konvektorer även på vintern och på detta sätta höja tempen lite?
3:dje dygnet utan el, elverket får lida.....