Jag får inte riktigt radiatorerna att gå ihop med ett hus byggt 1930. Jag trodde att på den tiden var det fortfarande stora sektionsradiatorer och självcirkulation som gällde. De klena rören till radiatorn förutsätter en cirkulationspump. Dessutom ser det ut att vara kopparrör. 1930 var det väl järn som gällde. Men det kan vara att jag inte har koll på hur man byggde på den tiden.
börja med att sänka kurvan den är väldigt hög. och du har ganska hög andel eltillskott.
Jag tycker inte värmekurvan är så våldsamt hög. Man måste ta hänsyn till att IVT-pumpar regleras på returtemperaturen. Sänker man hastigheten på cirkulationspumpen (= högre temperaturdifferens över pump och radiatorsystem) blir man tvungen att sänka värmekurvan då det i annat fall blir för varmt inne. Reglersystemet strävar ju efter att hålla returtemperaturen konstant. Sänker man flödet blir utgående värmebärartemperatur högre vid samma returtemperatur och det ökar radiatorernas värmeavgivning. Jag skulle tro att det är ett 45/55 system i det här fallet.
Jag tycker inte heller att det är hög andel eltillskott. 700 timmar på rätt många år är inget att säga något om. Sen kan man naturligtvis tycka att om 1800 kompressortimmar/år är ett riktigt värde borde tillskottstimmarna vara nästan noll men jag undrar om 1800 timmar/år stämmer.
Ser skillnaden på den kalla sidan vettig ut? In 2.7° och ut -1.3° hade jag igår som sagt, dock med ganska kallt ute.
Den ser vettig ut men man ska ha klart för sig att givarna kan visa fel med någon grad eller mer. På min pump får jag lägga till 1,3 grader till avläst differens för att få rätt värde. Blir det kallare ute minskar differensen. Hög radiatortemperatur minskar pumpens effekt och därmed värmeuttaget från borrhålet. Det blir också mindre differens när pumpen gör varmvatten.
Ang. elförbrukningen har min värmepump hittills under november dragit 704 kWh (separat elmätare på pumpen) men det är ett mindre hus. 1100 - 1200 kWh inklusive hushållsel för ett 50% större hus är verkar vid jämförelse bra men det står ingenstans var huset ligger.