0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tänk på att i summan så ingår det material som konsol, dämpare, rör, elkablar, dräneringlang , skruv och tätningsmateial.vacumpump , tömningaggregat verktyg kostar pengar och är inga evighetsgrejerMontören ska även ta sig dit med soppa och övriga bilkostnader.Montören behöver ha cert och försäkringar som kostar lite slantarAv dom 6000:- så tar staten 1200:- i moms Det som blir över ska räcka till tex lön och hyreskostnader och det blir inte så jäkla mycket över som man kan tro
Julas krav inskränker sig (än så länge) till att man måste skriva på ett intyg i kassan. Bauhaus däremot lämnar inte ut VP'n om man inte har en bokad tid för installation om jag har förstått det rätt? Jag har dock bara kollat på nätet. Dom kanske är mer pragmatiska i butiken...En väldigt nära vän till mig (?) köpte en Qlima med snabbkoppling från Jula på rea för ett par veckor sen. Vad jag har hört så gick den lätt att installera på egen hand utan några specialverktyg eller specialkunskaper.
Konsol ingår i köpet. Dämpare har jag och det är småslantar. Elen är klar. Vacumutrustning har en kollega. Den lokala värmefirman har ca 3 km till oss att åka.
Din jämförelse haltar lite Men känner du att det är galet inkomstbringande så är mitt tips att du startar en firma och installerar då det saknas montörer i hela landet
Tyvärr är väl Qlima ingen höjdarmaskin. Klarar inte en riktigt svensk vinter.
Nej, men den kostar minde än vad bara installationen av en 'finpump' kostar. Kapar den minst ett par tusen kWh per år så är min vän nöjd.
Ja det är nog ingen dum idé. Den lokala firman här har täljt guld i många år på dessa installationer.
Lyfter tråden lite. När man köper pump så går det att skriva i certnummer. Får han nåt brev/mail att jag skrivit i denna firma. Ett certnummer är ju lätt att hitta.