0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Läste igenom lite snabbt vad du skrev, men om det nu är så att du har ett ftx system (med ställbar tilluft) så håller jag med talaren i denna tråd, din primära värmekälla ska alltid vara den som värmer huset. Kort sagt ett ftx ser till att du slipper värma uteluften ex 0 grader om utetemperaturen är 0, värmeväxlingen blandar din temperatur från huset värme med uteluften och du får en besparing på uppvärmingen i X antal procent. En lagom temperatur på tilluften skulle jag säga är 19-20 grader, allt över detta kan du få svårt att få ned syret.
Ta och googla lite på ftx och luft/luft värmepump och värmen ska göras av värmepumpen ventilationen ska skötas av ftx och den luft den blåser in ska vara lite kallare än den luft som värmepumpen blåser in i rummet.
Undrade också, har samma funderingar som TS och Google hjälpte ej så mycket... är det normalt att låta luft/luftvärmepumpar och FTX värme vara påslagen hela tiden? Under kallare månader/vinter/hösttid? Precis som TS vill jag gärna veta om det är så folk brukar ha det, eller att dem stänger av värmen ut ventilerna/luft-luftvärmepumpen då och då (eller bara har dem påslagen ett par timmar om dan)?
Jaha okej, men angående om L/LVP ska vara påslagen hela vintern eller ej... vad tycker NI... eller ursäkta, låt mig formulera om mig igen, Vad hade NI gjort med förutsättningarna jag har just nu och varför? Uppskattar eran tid och alla era tidigare svar verkligen!