0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har redan ställt en fråga om mitt problem i en annan kategori i detta forum men jag kör en repris. Kan någon hjälpa mig så vore jag mycket tacksam. Jag är tämligen säker på att någonstans i värmepumpen trycks det in luft i mitt system. Även om det är ologiskt så ser jag ingen annan lösning. Länk till den ursprungliga fråganhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6725.0.html
Jag har fått svaret att jag skulle kunna lufta manteln kring vvb men hur går det till? Thermia saknar ju luftningsventil.
CiteraJag har fått svaret att jag skulle kunna lufta manteln kring vvb men hur går det till? Thermia saknar ju luftningsventil.Via anslutningen för expansionskärlet... har du ett slutet kärl anslutet till ledningen tbak till höger på VP?Vi har lika pumap, även min far hos honom behölls bef exp ett öppet kärl.. där prolar det fortfarande efter flera år. Men det funkar iofs och luft i raddarna har det varit endast ett par gånger.Har man kvar det gamla kärlet så bör man nog ansluta en luftare på exp anslutningen.Nästan all oförklarig luft beror på för lågt tryck.. har ett exempel från förra vackan, dom hade luftat en rad nästan varje dag men det blev ny luft... jag sa höj trycket då blev det bra direkt.S¨höj trycket påfall din tryckmätare visar fel.. även om du har tryck när du luftar kan det på sugsidan bli för lågt tryck. rad ventilerna är vattentäta men (tyvärr) inte lufttäta.
Tack så hemskt mycket för era svar. Ska testa lite nu ett tag. Säkerhetsventilen vid expansionskärlet har ju ett vred med vilket man kan släppa ut vatten i ett skvallerrör. Borde inte denna ventil kunna fungera som luftningsventil?