0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMin installatör vill borra ett 220m hål men är detta möjligt eller... möjligt är det ju säkert men hur vanligt är det att dom "lyckas" nå detta djup, inte allt för vanligt gissar jag. Hur djupa hål har ni här uppe i Norr/Västerbotten?MVHDaniel
Det gäller nog att ha "tur" med att anlita rätt borrfirma dvs välutrustad.Hos mig tog det för 2 man 6 timmar att borra 180 m, sätta slangen, gräva 5 m in till huset samt göra hål i grunden in till pannrummet.Jag frågade borrarna om berget var "mjukt som smör" eftersom jag blev impad över hur fort det gick. Svaret blev "Nej, det är normalt. Vi har bäst utrustningen som finns och kör bara 1 hål per borrkrona. På det viset hinner vi ofta med att borra 1,5 hål per dag och då tjänar vi lätt in den dyrare utrusningen."Kompressorn var större än en minibuss, riggen halvautomatisk - det räckte med att en man langade fram borrstänger och tryckte på en knapp. Och sen, varför ha två man stå å titta på en maskin som sköter det mesta själv, de grävde och gjorde hål i väggen under tiden.