0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ändra från -60 till -100 kallas sänkning.
Jag kör med -120 och har typ max 20 starter/dygn när det är mellan 0 och +5 grader ute.Det man ska ha koll på är dels om innetemp börjar svänga och sen kan elpatron triggas i onödan med för lågt värde.Man bör justera startvärdet för elpatron till ca 5 x startvärde kompressor om detta ändras.
Har även noterat att jag knappt har något delta efter en stund när volymtanken är uppvärmd, antar att det är för värmebehovet inte är så stort för huset vid dessa grader?
Du har bara tempdiff när kompressorn går.
Okej, vill du utveckla? Är inte riktigt med på vad du menar
Kompressorn i värmepumpen går inte hela tiden om värmebehovet är lägre än kompressorns min-effekt.Tillför inte kompressorn nån värme så får man ingen tempdiff heller.
Du bör justera in kurvan utan att ha innegivaren aktiv, den kan inte korrigera en felaktigt inställd kurva, bara kompensera för yttre faktorer.
Aha nej det är ju inte så konstigt då såklart Tycker inte riktigt jag får till det med inomhusgivaren heller då den är ställd på 20 grader men har konstant 21,5 grad inomhus och har ställt börsvärdet på 0 i rumsstyrnings menyn, hade kurvan på 9 innan har provat ställa den på 8 nu om det kan hjälpa?
Börvärdet, menar du faktor på rumsgivare?Med vanliga radiatorer torde en faktor på 2.5-3 vara rimlig.
Vilken innedel har du?Som tidigare skrivit, hitta rätt kurva innan du börjar trixa med innegivaren. I menyerna finns väl förklaringar om hur man bör göra. Manualen och installationshandboken är också bra referenser för hur olika inställningar påverkar.Kika gärna in https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66187.0 för beskrivning av hur regleringen fungerar. Själv har jag satt tillskott start väldigt lågt och tillskott blockerad ner till -8 för att kompressorn ska få jobba så länge den själv klarar värmebehovet.Kontrollera även om innegivaren stämmer med en annan bra termometer, min visar t.ex. 2 grader för mycket, så vill jag ha 21,5 måste jag sätta 23,5. Tyvärr kan man inte justera offset för givarna, något som borde vara både enkelt och nödvändigt.