0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag misstänker att det inte finns så mycket inställningar att pillra med på denna.Det kommer bli färre start/stopp när det blir kallare ute, just nu är det inte tillräckligt stort värmebehov för att den ska kunna köra kontinuerligt på lägsta effekt.
Är onormal, jag har 2 till 7 starter/dygn. Beroende på utetemp. Upp till 24 har jag läst påstås vara ”ok”.
Det är nog jag som brukar definiera vad som är normalt. Detta baserar jag på följande fakta:1. Ett någorlunda välisolerat hus tappar inte mycket värme på en timma, så att låta en värmepump starta och stoppa flera gånger i timman för att hålla önskad framledningstemp gör inte att man får en märkbart bättre inomhuskomfort (jämnare temperatur).2. En kompressor slits av några olika orsaker, drifttid, antal start och stopp och vid vilken temp/tryck den får arbeta.I vårt hus har jag kört med så få start/stopp som 10/dygn utan att man upplever att temperaturen varierar märkbart inomhus, nackdelen med att ha för få start/stopp är dock att värmepumpen om den går länge trots att energibehovet är lågt, i slutet av driftcykeln har en ganska hög framledningstemperatur, vilket i sin tur ger lägre COP än när den får arbeta med lägre framledningstemperatur. (Generellt rör detta on/off-värmepumpar, men det är även giltigt för invertervärmepumpar när effektbehovet är lägre än värmepumpens lägsta möjliga uteffekt).Min slutsats är att 10-20 start/dygn är tillräckligt för att hålla en jämn temperatur och undvika att framledningstempen stiger allt för mycket i slutet av driftcykeln samtidigt som antalet start/stopp hålls på en nivå som inte knäcker kompressorn i förtid.Skräckexemplen är t.ex. anläggningar där kurvan är för hög och där termostater stryper bort mer eller mindre allt tillgängligt flöde till radiatorerna, då kan värmepumpen starta och stoppa uppemot 100 gånger/dag i värsta fall - jag känner personligen till ett antal anläggningar som gått på detta sätt och kompressorn har havererat redan efter några få år.Ett annat scenario som kan knäcka kompressorerna är om växelventilen mellan värme och tappvarmvatten läcker så att värmepumpen värmer radiatorkretsen (där termostaterna stryper bort allt flöde) när den TROR att den värmer tappvarmvatten - det kan också generera väldigt många start och stopp.Mitt råd är därför att 10-20 starter/dygn kan anses lagom, 30 eller fler är för många, och färre än 10 (om man inte har arbetstank eller volymtank) är i minsta laget.Då en invertervärmepump har en låg lägsta uteffekt så kommer antalet start och stopp (om allt annat fungerar som det ska) att vara rätt få, och bara finnas i ett relativt litet temperaturområde, när det blir kallare ute skall de ju gå i princip dygnet runt och generera 0 start/stopp.
Det är helt beroende på husets behov. Jag själv har 20-60. Dvs är beräknad framledning 20.0 eller därunder blir grmin 0. Det tenderar att lösa sig själv för om man har 22 inne så blir returen inte mycket svalare. Om det är 16c ute så vill huset ha 23 i framledning för att hålla 22 inne osv..Så det hänger helt enkelt på vilken kurva du har och var brytpunkten hamnar för värmebehov.