0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Står inför ett byte av bergvärmepump. Har i nuläget en Thermia villa 75 från -04 som låter på tok för mycket. Förbrukning ca 16000 kwh per år, varav ca 9000 är bergvärmepumpen (den har en egen energimätare monterad). Huset är på ca 240 m2 uppvärmd yta. Borrhålet är 70 meter, varav 52 meter berg. Det går inte att borra djupare här pga rasberg på det djupet. Hålet är kompletterat med jordslinga på ca 100 m. Utifrån jordmån mm har en installatör beräknat det till totalt motsvarande 120 m borrhål.Huset finns i Västerbottens kustland, så vi har ju ibland nån vecka i februari med under -30.Det var fakta, nu till min fråga:Installatören, som säljer bosch, menar att det bästa i det här läget är en bosch compress 5000 på 6 kw, som skulle dra ungefär samma el som den gamla och leverera motsvarande mängd värme. En varvtalsstyrd menar han drar mer ström per år pga det riskerar bli många dagar då den går på el, när den känner att energibrunnen börjar bli för kall. Jämförelsevis skulle alltså den lilla on/off dra mindre, trots att den får spetsa ganska mycket med eltillsats.En annan installatör jag pratat med säljer Daikins varvtalsstyrda (3-12 kw?), och menar att det är en bra lösning vid ett byte hos oss.Vad tror ni om det här? Hur ska man tänka kring passande pump? Vem har rätt?
Du har inte kollat på luft/vatten istället?
Det brukar gå att ställa vid vilken brine temp som vp ska dra ner på effekten så det är ingen nackdel att den har möjlighet att göra det en on off vp kan inte dra ner den stoppar helt i så fall.
Intressant frågeställning, jag stod nyss inför ett snarlikt problem. Jag har ett hus med två korta borrhål (pga krosszon) där resultatet motsvara c:a 120 m aktivt borrhål samt att jag fram till idag klarat mig med 16A huvudsäkring.Efter mycket funderande och bra tips (inte minst från detta forum) så är läget följande för mig just nu. Jag valde en Bosch Compress 7000 LWM (inverter) "kompletterad" med frikyla. Min förhoppning är att frikylan återladdar hålen lite under sommaren med ökad innomhuskomfort.Skulle inte detta räcka så får jag komplettera med en markslinga alt. en tredje borra.Sedan är det sant att det är mer elektronik i en inverterpump, men idag är det väldigt mycket elektronik i en on/off också. Jag tror att andra komponenter i pumpen mår bra av de färre starter som en inverter ger.Utöver detta har jag kompletterat huset med åskskydd (Elrond ED150S-TEC230) för att skydda mot den vanligaste orsaken till elektronikhaveri. Ett plus är ju att TV och allt annat också blir skyddat samt att självrisken för åskskador halveras.När det gäller styra brinetemperaturen så har jag tyvärr också fått informationen från Bosch att det inte går att justera vilken brine-temperatur den skall styra mot. Standard är tydligen att den reglerar mot -8˚C i returtemp. Enligt, overifierad, uppgift skall man kunna ställa om pumpen till att vara en frånluftsvärmepump (tror jag det var) och därmed komma åt dessa parametrar (de finns nämligen, men är dolda).