0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du haft mycket eltillskott med din CTC, eller har den klarat årets kallaste dag utan hjälp av elpatron?Var i landet?Jag kan väl tycka att en 1255 blir rätt mycket dyrare än en 1245-8 eller 10.Jag skulle nog gått på -10, men mycket beror på hur den gamla pumpen klarat av lasten.En 1245-8 ger nog lite mindre uteffekt (Kolvkompressor) än din gamla CTC (Scroll) när det finns behov av hög framledningstemp.Vet du hur kall din köldbärare har varit som kallast?
Är den totala boarean 135 m2?Ca 55 m2/plan nere + vinden?I så fall borde du ha ett toppeffektbehov på ca 6 kW, en 1245-8 borde då räcka till bra.Att du haft problem att få upp tempen tidigare beror nog mer på att du inte tillåtit tillräckligt mycket tillskott på elpatron, eller att du helt enkelt haft kurvan lite feljusterad.CTC:n kan ju skjuta till extra elpatron både i toppen och i tanken, minst 9 kW, så nog varmt borde du ha kunnat få om allt hade varit korrekt injusterat.Det kan också vara så att ditt radiatorsystem kräver hög framledningstemp, din gamla värmepump kunde bara producera 55 grader varmt vatten (utan elpatron) och om du hade ett behov av varmare vatten än så så stannar kompressorn helt och elpatronerna står då för all värme.Är elptronerna då begränsade till t.ex. max 6 kW (eller t.o.m så lågt som 3 kW) så är det inte säkert att värmen räcker till de kallaste dagarna.
Jag har för mig att övervåningen och nedervåningen är på totalt ungefär 138kvm, sen tillkommer källaren.
Hur varmt är det i källaren?Gamla källare läcker värme som såll.Ska du ha typ 18-20 C där så tror jag att max effektbehov ligger närmare 10-11 kW för hela huset.Det skulle då även kunna förklara varför den gamla bergvärmepumpen inte orkar hålla värmen riktigt.Om huset kräver lite högre framledningstemp då det är svinkallt ute så stänger en äldre CTC av kompressorn och går helt som elpanna.Jag skulle gå på en 1255-12.
Men du tror att borrhålet på 155 meter är tillräckligt djupt för en 1255 3-12 kw..?
Egentligen inte, om det vore en nyinstallation skulle jag rekommendera minst 200 m aktiv borra.Finns plats för att gräva ner en kompletterande markslinga på ca 200 m?Du behöver ca 300 m2 tomt för detta.
min. köldbärare utHär ställer du in vid vilken temperatur värmepumpenska larma för låg temperatur på utgående köldbärare.Om "automatisk återställning" är vald återställs larmetnär temperaturen har höjts med 1°C under inställt värde.Kompressorn varvas ned då köldbärartemperaturennärmar sig inställt minsta värde för köldbärartemperatur.Kompressorregleringen strävar efter att hålla köldbärareut ca 2 ° högre än minsta inställda värde för köldbärareut.