Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem efter åska
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Problem efter åska (läst 1501 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hewira
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Hewira
Problem efter åska
«
skrivet:
04 augusti 2018, 11:16:59 »
Citera
Hej
Det blixtrade och small samtidigt och efter det har våran bergvärmepump bytt läge till I / S ( installation och serviceläge)
Displayen lyser nu också hela tiden.
Hur går jag ur denna meny? Ingenting händer om jag trycker på någon knapp. Läser man instruktionsboken står det att man inte får vara inne i detta läge och att det automatiskt går tillbaka till kundläge efter 30 minuters inaktivitet, men det har den inte gjort.
Jag har inte tordas trycka på on/off knappen eller bryta strömmen då jag inte vet vad som händer i detta I / S läge
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
SV: Problem efter åska
«
Svar #1 skrivet:
04 augusti 2018, 18:06:45 »
Citera
Det är ju i sig inte något problem att den står i I/S läge, allt funkar normalt iallafall.
Verkar allt ok med varmvatten och annat så skulle jag testa starta om den på måndag, då kan du ju direkt kontakta en installatör om det inte går igång igen.
Min gamla bosch (ivt/rego) döda åskan så displayen hängde sig och då ville reparatören byta displayen men det verkliga felet var ju i själva styrboxen som pajade och fick bytas på hemförsäkringen.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
Hewira
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Hewira
«
Svar #2 skrivet:
06 augusti 2018, 20:49:59 »
Citera
Tack Magnus för ditt svar
Provade idag att stänga av pumpen på on/off knappen och det hände absolut ingenting, tordes inte bryta strömmen helt. Kontaktade företaget som har service och de tror att det är displayen som gett upp och behöver bytas ut. De sa att vi inte skulle bryta strömmen på väggen då risken är att pumpen inte vill starta om igen om displayen är trasig.
Okej så du hade fel med styrboxen men de trodde först displayen, kom du på det själv eller märkte dom det vid en koll hos dig? Vet du vad en styrbox kan kosta, då våran pump är gammal har jag svårt att tro att vi kan få ut någon på en hemförsäkring.
Loggat
944_Driver
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kumla
Antal inlägg: 1663
Karma +0/-0
Kön:
944_Driver
«
Svar #3 skrivet:
09 augusti 2018, 10:57:39 »
Citera
Har något minne av att den kosta kring 4000kr...
Som jag minns det är displayen bara en dum display och några knappar, all funktion ligger i själva rego boxen.
Så om allt fungera med värme och varmvatten är det troligen fel på displayen men om displayen lyser normalt och du inte längre har varmvatten mm är rego boxen död. I mitt fall var det senare sant. Jag sa åt reparatören att byta rego först när han ville börja med displayen och det visade sig att jag hade rätt den gången.
// Magnus
Loggat
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem efter åska
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 668
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info