0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Tyvärr, min svenska är verkligen dålig så jag använde google translate, original engelska versionen är nedan.Jag flyttade till nybyggd radhus för några veckor sedan och har förinstallerat F370 + golvsystem med Uponor Smatrix (X-165 trådlösa termostater + drivrutiner och Uponor Fluvia T Push-23-BW) + några traditionella radiatorer på 2d och 3d våning.Utvecklare inställd F370 för manuell drift och extra värmemodul aktiverades 24/7 som jag förstår. På en första dag förbrukade vi 38 kW / h (totalt sett har vi inte kontrollerat dedikerad mätare på F370) vilket är mycket och 97 på 3 dagar. Nu efter en viss inställning (automatisk läge, ingen extra värmemodul, värmevattenschema - 1: 30-5: 30 - av, maximal värmemetemperatur 35 (i systemmenyn) och så vidare) Jag har 4-6 kW / h på NIBE och 12-18 kW / h totalt. Jag anser det fortfarande vara högt för 2 vuxna + 1 barnfamiljer i maj och mycket måttlig användning av hett vatten. Och husisolerade är ganska bra.Jag har fortfarande ganska varm temperatur på 1 våning ~ 23 C och lägger redan -3 till kurva men det verkar inte ha någon effekt. Vi måste öppna dörrar även under morgonen för att minska temperaturen lite.Jag undersökte vidare och fick reda på att termometrarna på Uponor visar ganska höga siffror som bara matchar för varmvattenledning.Är det möjligt att installatörer anslutna golvsystemet till varmt vatten (XL 4) linje istället för normal (XL 1)?Är det normalt att göra sådan sak?Bilder i bifogad.-----------------------------Hi!Sorry my Swedish is really poor so I used google translate, original English version is below.I moved to newly built townhouse few weeks ago and have pre-installed F370 + underfloor system with Uponor Smatrix ( X-165 wireless thermostats + drivers and Uponor Fluvia T Push PUSH-23-BW) + some traditional radiators on 2d and 3d floor.Developer tuned F370 for manual mode and additional heating module was enabled 24/7 as I understand. In a first day we consumed 38 kW/h (overall, have not checked dedicated meter on F370 ) which is a lot, and 97 in 3 days. Now after some tuning (auto mode, no additional heating module, heat water schedule – 1:30-5:30 – off , maximum heat medium temperature 35 (in system menu) and so on) I have 4-6 kW/h on NIbe and 12-18 kW/h overall. I still consider it high for 2 adult + 1 child family in May and very moderate hot water usage. And house insulated is quite good.I still have quite hot temperature on 1 floor ~23 C and already put -3 to curve but it does not seem to have any effect. We must open doors even during morning to decrease temperature little bit.I investigated further and found out that thermometers on Uponor show quite high numbers which are match only for hot water line. Is it possible that installers connected underfloor system to hot water (XL 4) line instead of normal (XL 1)?Is it normal practice to do such thing?Photos in attach.
Check that the compressor is running properly by looking at the frequency (i.e 20-120 Hz) in the information menues. If the compressor isnt running at all, that might explain the hefty energy consumption!
According to heating curve F370 shall use 20 C, why is it heats "medium" to 30? And it is completely unnatural to have "in" temp. less then "out" (BT2 BT3).