0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejHar du fått ordning på pumpen, jag funderar med på en Nibe F750 med sam40.MrDTS
Nu är det ju 22 grader utomhus, så lär bli varmt även inne då.
Hur kan den säga 16 beräknad och 22 på tilluften? Edit: 21.5°C ute!?!?Var bor du egentligen? Värmerekords-Målilla?Som sagt, om du inte orkar vädra så kan du alltid aktivera nattsvalka, då drar den in kall nattluft under vissa satta kriterier.
Det är lite tidigt att säga ännu, men som jag bedömer det nu, så har ju SAM40 fördelen att man kan välja (och bör) sätta luftintaget på norrsidan av huset, där man kan få den svalaste luften (bra på sommaren) Nackdelen är ju att den kan frysa om uteluften är för kall och det inte är värme i vattenslingan.Så problemet är väl höst och vår med mycket solstrålning, så länge uteluften är för kall, alltså under 10? grader så måste pumpen värma värmeslinganHuset bör också vara tillräckligt stort för SAM40 och F750, så att det blir tillräckligt stor vattenvolym i slingorna för att värmen ska räcka till SAM40 medan pumpen avfrostar/gör varmvatten. Det kan gå att kompensera med en extra volymtank.Har man ingen SAM40 så får man ju ha ventiler i väggarna och då får man ju även in varm luft från ventiler i söderväggar, så på sommaren när värmen kan vara avstängd i pumpen (den används bara för varmvatten) så borde det bli svalare inne om man har en SAM40.
Man kan ju säkerställa att så är fallet, vilket vi har gjort i de senaste inläggen.. Återstår väl nattsvalka, frikyla eller att vädra ut huset med öppet fönster på natten.
Hej.Vilken mjukvaruversion har du?Jag vill minnas att frysskyddet är ändrat till informationsmeddelande och ska inte släcka ner kompressorn/ventilation (jag är inte säker...). Tror det kom i 8839R2.Se till att systemet är luftat och kör cirkulationspumpen på läge 3. Det är mina tips.