Det är nog bara i det absoluta slutskedet av en kylkompressors livslängd som man överhuvudtaget kan påvisa någon prestandaförlust, missljud eller liknande.
En sak jag har observerat är att en kompressor som har stått oanvänd länge, ofta verkar ha stort inre läckage under första veckans drift när man väl kör igång den sedan. En av mina luftvärmepumpar har tex alltid gått dåligt första veckan efter att ha stått oanvänd över sommaren. För några år sedan då jag veckopendlade och hade en övernattningslägenhet, stängde jag av kyl och frys i lägenheten under semestern. Det kylskåpet hade svårt att få ner temperaturen från början, det dröjde nog två veckor innan jag märkte att termostaten slog ifrån första gången. Frysen, av samma märke och lika gammal, gick dock bra direkt efter sommaravstängningen.
Så man ska inte döma ut en kylkompressor för att den verkar ha bristande prestanda vid ett enda tillfälle, om man inte vet att den har varit i full drift de senaste veckorna.
Så länge kompressorn till synes går bra skulle jag vilja säga att det är omöjligt att bedöma om den har t ex 95 % eller 5 % av livslängden kvar.