Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F370 med läckande förångare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F370 med läckande förångare (läst 3289 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Antal inlägg: 532
Karma +0/-0
NIBE F370 -15, Klimatzon III
mysman
«
skrivet:
03 april 2018, 22:18:35 »
Citera
Då var det min tur.
Såg på när förångartemperaturen hamnade en bit ner ner på minussidan. Inget konstigt kanske, det händer ju ibland. Men skillnaden mellan avluften och förångare brukar aldrig överstiga ca. 2°, förutom väldigt tillfälligt. Nu visade det sig att avluften var ett par plus, medan förångaren visade ett par minus, dvs. runt 4°!
Gradvis under ungefär 10 dagar gick jag från utan symptom till spontana avfrostningar varannan timme. Se bifogad bild där skillnad mellan extract & evaporator successivt ökar mot slutet av Mars.
Trist att en hyffsat ny pump från 2015 inte håller ens 3 år... Vi hade ju ett par stycken från 2011 som hade låg nivå på kylmedie, oklart varför. Jag kikade in bakom fläkten och kan konstatera någon typ av "olja" som runnit ut från förångaren.
Nu är kompressorn blockad, och inväntar service. Kör bara på el, tur att vintern äntligen är över! Troligen skall förångaren bytas på garantin.
Loggat
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%,
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: F370 med läckande förångare
«
Svar #1 skrivet:
04 april 2018, 10:57:11 »
Citera
Det var ju trist på en så ny värmepump... Bra om garantin täcker. Men om det kommit olja bakom fläkten borde oljan komma från kompressorn sim sitter där
Kanske någon lödning på anslutningarna som varit dålig? Eftersom kompressorn vibrerar rätt mycket måste det vara en betydande påkänning på kylrören där.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Karma +0/-0
mysman
«
Svar #2 skrivet:
04 april 2018, 13:35:27 »
Citera
Jag menar i förångarhuset. Så här såg det ut efter att kompressorn stått stilla i 4h och torkat ur ordentligt.
Loggat
fläktsynkdrift
55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm)
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
04 april 2018, 16:49:25 »
Citera
Med så pass mycket olja som läckt ut skulle jag vara orolig för kompressorns framtida livslängd.
Skulle inte tro att det finns särskilt stora toleranser när det gäller oljemängd i ett så litet hermetiskt system.
Det där är dessutom en fråga som din installatör garanterat inte kan ge ett välgrundat svar på, det kan bara kompressortillverkaren avgöra...
Lite som att man på en bil drabbas av en läckande växellåda och att den tätas men inte får olja påfylld till rätt nivå för att den är förfylld från fabrik och det skall räcka för hela bilens livslängd.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2615
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #4 skrivet:
04 april 2018, 20:27:11 »
Citera
Djävligt svårt att svara på hur mycket olja som läckt ut, man måste veta vad som fanns i kompressorn från ny, och ska du tömma den och fylla i nytt? Inte det enklaste på en helhermet. Sen törs man ju inte fylla på måfå heller, några droppar olja kan se ut som mycket, men trycker man i en dl, så kanske det blir för mycket.
Loggat
mysman
Ännu inte på något vis
Expert på värmepump
Karma +0/-0
mysman
«
Svar #5 skrivet:
04 april 2018, 22:07:27 »
Citera
Antar den måste tömmas helt då den bör väl provtryckas efter att lött dit den nya förångaren.
Alternativt är det kanske enklare och mer smakligt från NIBE att byta hela kylenheten på en gång, med kompressor och allt? Någon typ av Goodwill skulle vara trevligt.
Man vill ju inte ha följdproblem med överdrivet slitage på kompressor eller så.
Räknade att jag förlorar 200kr i veckan på att kompressorn står stilla, men det värsta är att min statistikuppföljning sabbas och det tar ett år att komma ur den rullande 12 mån uppföljningen.
Loggat
fläktsynkdrift
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1106
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Elvinjo
mikael_norberg
jälldorf
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
TS Comfort AB
nmn
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info