Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 290 A/W Shunt-problem  (läst 8320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 290 A/W Shunt-problem
« skrivet: 23 mars 2018, 09:12:40 »
Detta blir mitt första inlägg här och vad jag kan se har följande problem inte tagits upp tidigare. (Med reservation för dåligt letande i trådarna...)

Jag har en IVT 290A/W (Egentligen en Autoterm, men det är väll bara skalet som skiljer om jag förstått det rätt) från 2005 där jag har haft lite strul på senaste tiden. Så sent som i förrgår bytte jag cirkulationspump eftersom den gamla kärvade stup i kvarten.
När jag väl fått ordning på det så blev det varmt och fint i huset ett tag, men sedan började värmen i radiatorerna bete sig konstigt så jag gav mig på en felsökningsrunda till.
Det jag nu upptäckte var att shunten inte rör sig alls utan står fast i kallaste läget (mot blått). När jag justerar den manuellt så blir det varmt i systemet igen och om jag handkör pannan (Rego 800) så funkar den att öppna och stänga helt genom reglercentralens styrning.
Det verkar helt enkelt som att reglercentralen helt enkelt inte vill öppna shunten automatiskt trots att framledningstemperaturen är mycket längre än den inställda i värmekurvan.
Jag antar att det har med någon styrning på kretskortet att göra, men vill slänga ut frågan här innan jag börjar mecka med elektroniken.
Jag kan tillägga att i manualen för den nya cirkulationspumpen (Grundfos Alpha 2) står det att shunten skall justeras med pumpens lägsta inställning igång, men jag vet inte hur man kan justera shunten efter vilken cirkulatiopnspump man har. Finns detta alternativ i någon av service-menyerna?

Sammanfattningsvis:
* Shunten funkar i manuellt läge.
* Shunten funkar i handkörningsläget, både att stänga och öppna.
* Shunten regleras inte automatiskt när framledningstemperaturen sjunker i radiatorsystemet.

Vad kan felet vara??

Tack för hjälpen och ett mycket intressant forum!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2018, 09:16:38 »
Är det inte så att shuntratten trycks in/pluppas ut i manualt/autoläge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2018, 09:29:58 »
Är det inte så att shuntratten trycks in/pluppas ut i manualt/autoläge?

Jo, ratten funkar också. Det som inte funkar är reglercentralens förmåga att själv sköta shunten. Den funkar att ställa manuellt och att handköra. Ratten på shunten och shunten i övrigt verkar vara i hyfsat god form.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2018, 10:54:33 »
Har du en spänningsprovare så kan du mäta styrsignalen till shuten.
På I/O-kortet i elpannan så är det anslutning Do4 och Do5 som styr öppna/stäng till shunten.
Det är nog 230 V så var lite försiktig när du mäter.

Den borde skicka styrsignal om är och börvärde avviker från varandra.
Får du ingen signal är det styrningen som kratrar, får du signal så är det shuntmotorn som måste bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2018, 11:06:28 »
Lysande, Carl N!
Jag testar detta.
Bara för att vara på säkra sidan,
ärvärde = visad temperatur på radiatorer (vad temperaturen ÄR enligt tempsensorn),
börvärde = värmekurvans inställning (inställd önskad temperatur)?

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2018, 19:55:35 »
du skriver flera gånger att det går att köra shunten från panelen. kolla temperaturen (lägg på handen) på röret efter shuntventilen. om röret är varmt så kommer temperaturgivaren T1 att stänga shunten. kolla att radiatorpumpen fungerar och kolla också växelventilerna att dom fungerar (dom går parallellt).

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2018, 20:26:03 »
du skriver flera gånger att det går att köra shunten från panelen. kolla temperaturen (lägg på handen) på röret efter shuntventilen. om röret är varmt så kommer temperaturgivaren T1 att stänga shunten. kolla att radiatorpumpen fungerar och kolla också växelventilerna att dom fungerar (dom går parallellt).
Rörets temperatur fram till T1 (Shunt->cirk.pump->T1->radiatorer) stämmer överens med vad som visas i displayen, men shunten stänger/öppnar inte utan står stilla i kallaste läget oavsett hur stor diff det är mellan värmekurvan och T1. Även om röret är kallt och T1 visar långt under värmekurvans inställning så står shunten fast på kallaste läget. Som det är nu har jag ställt shunten manuellt i varmaste läget, men inser att det kanske inte är så bra i längden, eller? Det blir i alla fall varmt i huset! :)

Hur kollar jag på enklast sätt att växelventilerna funkar?

Kanske lite rörigt (höhö...) förklarat, men jag är ganska ny på det här...

Tack för hjälpen!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2018, 07:07:22 »
Vad har du för värmekälla? Är det bara elpannan, eller är det en värmepump kopplad till den?
Har man en värmepump så är shunten stängd i normalläge. Det är inte förr än vp'n inte klarar av att nå upp till börvärdet som elpatronen ska gå igång och shunten ska öppna.
Innan det händer måste både tillskottstimern och shuntfördröjningen räkna ner, så det kan dröja ett tag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lödläckan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2018, 12:42:04 »
växelventilerna står normalt i opåverkat läge (radiatorvärme). vid varmvattenladdning får båda ventilerna spänning och växlar. när varmvattnet är klart släpper spänningen och ventilerna går med fjäderkraft tillbaka till radiatorvärme. i detta läge kan ventilera kollas genom att manuellt föra över manöverarmen till vv läge. därefter skall ventilen själv återgå genom fjäderkraften. om inte ventilen återgår måste motorn (eller hela ventilen) bytas.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2018, 13:39:24 »
Vad har du för värmekälla? Är det bara elpannan, eller är det en värmepump kopplad till den?
Har man en värmepump så är shunten stängd i normalläge. Det är inte förr än vp'n inte klarar av att nå upp till börvärdet som elpatronen ska gå igång och shunten ska öppna.
Innan det händer måste både tillskottstimern och shuntfördröjningen räkna ner, så det kan dröja ett tag.

Jag har en värmepump kopplad till. Det som händer när shunten är i automatiskt läge är att den håller sig stängd och det kanske den skall göra då? Problemet är att i det läget kommer det ingen värme till cirkulationspumpen och vidare till varken T1 eller radiatorerna. Oavsett om vattnet kommer från tillskott eller från pumpen så går det genom shunten om jag fattat det rätt. Värmepumpen jobbar dock som den skall och framledningsvattnet blir varmt (varmt rör innan shunten) utan att eltillskottet går igång.
Om jag har shunten stängd så blir det kallt i radiatorerna och kallt i huset. Om jag sedan manuellt öppnar shunten så blir det värme i radiatorerna väldigt snabbt, precis som om det varma vattnet ligger ovanför shunten och väntar på att få komma igenom.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #10 skrivet: 24 mars 2018, 15:16:19 »
Om jag har shunten stängd så blir det kallt i radiatorerna och kallt i huset. Om jag sedan manuellt öppnar shunten så blir det värme i radiatorerna väldigt snabbt, precis som om det varma vattnet ligger ovanför shunten och väntar på att få komma igenom.

Om värmepumpen hade fungerat så skulle det ha blivit varmt i radiatorerna med shunten stängd mot pannan. Kan ju vara växelventilerna eller laddpumpen det är fel på om kompressorn och fläkten fungerar. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #11 skrivet: 24 mars 2018, 18:25:53 »
Ja, om det är kopplat som det ska så är värmepumen direktkopplad antingen mot värmesystemet när den värmer huset eller mot tanken när den värmer varmvatten. Enda gången shunten ska öppna och vatten från tanken går ut i värmesystemet är när tillskottet aktiveras.


Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AndersCarlsson

  • -=-=-=-=-=-=-
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlshamn
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2018, 00:46:47 »
Först och främst: Stort tack för allt engagemang i mina problem, grymt schysst och uppskattat!
Jag tror jag har hittat ett av problemen, en av växelventilerna har fastnat i ett mellanläge och motorn är kass. Det är den vänstra av dem som jag TROR växlar mellan tappvatten och värmevatten (heter det så?).
Är det någon som har koll på hur dessa växelventiler samverkar och vad de gör mer exakt? Jag har legat under pannan nån timme nu och försökt känna på rören och få ihop sambanden, men tycker det är svårt...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #13 skrivet: 25 mars 2018, 09:20:16 »
Enligt principskissen växlar den övre vänstra växelventilen mellan att leda värmevattnet till övre delen av den dubbelmantalade tanken (för att värma varmvattnet)  eller till returen på värmesystemet (för att värma värmesystemet) innan shunten. Samtidigt ställer den nedre högra växelventilen om från att ta returvatten från botten på dubbelmantlade tanken (för att värma varmvatten) eller från returen från värmesystemet/radiatorerna (för att värma värmesystemet).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 290 A/W Shunt-problem
« Svar #14 skrivet: 25 mars 2018, 09:24:55 »
Här är 2 manualer:
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=Manuals&fn=Manual_290-AW_OM_sv_2010-04.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Optima500-700-290AW_2.1_se_inst.pdf

Som du ser i principskissen på sid 9 i undre länken så ska båda växelventilerna samverka.
Funkar bara den ena så blir det inte så bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!