0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kameran i olycksbilen torde ha varit av osedvanligt dålig kvalitet.
Vore jag biltillverkare skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag sålde bilar utan att det var helt klart att det är den mänskliga föraren som har det fulla ansvaret för att vara en aktiv chaufför och göra de åtgärder som är mänskligt möjliga för att undvika olyckor ÄVEN om bilen i sig är självkörande.
Och jag väljer aktivt att vara "helt engagerad" i bilkörningen jag väljer bort tex. farthållare och jag kör hellre än sitter "vid sidan om". Kan ju nämna att min bakgrund gällande bilkörning har under åren och i jobbet varit allt från ca 10 000 mil till ca 2 000 mil.Varningssystem har jag inget emot men jag vill ta mig friheten att själv avgöra hur jag ska agera i en given situation. Det är en enorm skillnad med en autopilot i ett flygplan och motsvarande i en bil. Sedan man väl startat är flygning en enkle uppgift där "svårigheterna" är att ha överblick på alla dom mekaniska delarna i ett flygplan och det klarar en robot utmärkt. När det gäller bilkörning är det det motsatta det mekaniska är rätt enkelt medans själva körningens förutsättningar hela tiden varierar beroende på (ofta oförutsägbara) olika parametrar. Att för en robot kunna analysera och "gissa" vad som kommer att hända i den omgivande miljön är mycket, om inte omöjligt, svårt. och kräver dels en enorm datakapacitet och en programmakare med förmåga att se in i framtiden. Inte minst beroende på att "omgivningen" all som oftast handlar helt ologiskt.