0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade det varit en vanlig bil/förare hade jag inte varit ett dugg förvånad. 25m är ju vad man uppskattar är vad man ser med halvljus.En självkörande bil däremot har väl/borde ha ir till sin hjälp och borde ha mycket bättre förutsättningar att se och reagera.
Var snäll och ändra rubriken. Volvo har inget med detta att göra, det är Uber som har utvecklat det självkörande systemet.
Det borde varit tvärtom, att det självkörande systemet räddat livet på kvinnan i en situation där en mänsklig förare inte hunnit undvika kollision.Då hade man blivit lite imponerad. Nu är det tvärtom, badwill all around.
Fast jag tycker ju inte att man kan dra några sådana slutsatser alls. Man kan inte dra slutsatsen att en mänsklig förare hade kunnat undvika olyckan av det som framgår av filmen Prova själv och sätt dig framför filmen och inbilla dig att du bromsar när du upptäcker kvinnan och se om du hinner bromsa. Det är lätt för Rikard och andra här på forumet som vet vad som kommer att hända att tänka ut en lämplig åtgärd såhär i efterhand, men jag tror nog att 999 av 1000 förare (minst) hade åstadkommit samma slutresultat som utfallet blev med den självkörande OM filmen verkligen representerar vad som kunde upptäckas med mänsklig syn.
Är det inte ett inbyggt problem här med självkörande bilar? Ska automatiken i alla lägen tänka på bilpassagerarnas bästa eller ta en risk för att kanske rädda en annan person? Det ser ju ut som att bromsa är lönlöst.