Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Volvos självkörande bilar = en död, se filmen fram till olyckan.  (läst 8404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
Kameran i olycksbilen torde ha varit av osedvanligt dålig kvalitet. Se dessa filmer från olycksplatsen, de visar att det inte alls var så mörkt som olycksbilens kamera visar.
https://arstechnica.com/cars/2018/03/police-chief-said-uber-victim-came-from-the-shadows-dont-believe-it/
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/volvos-automatbroms-var-urkopplad-1.5474786

Volvos egna automatbromsar var urkopplade.

Citera
Kameran i olycksbilen torde ha varit av osedvanligt dålig kvalitet.
De olika bilderna säger inte så mycket, förutom att den ena kameran är ljuskänsligare eller är inställd annorlunda än den andra.
« Senast ändrad: 28 mars 2018, 21:38:24 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag anser att bilderna bekräftar min uppfattning från tidigare, den nu döda personen gick över vägen bara några få meter från ett gatuljus i ett generellt skapligt väl upplyst område.
En chaufför som tittat på vägen (och vid sidan av) hade med största sannolikhet hunnit bromsa eller veja för den gående.
Frågan är väl vilka riktlinjer "chaufförerna" i dessa bilar har, får de vara så ofokuserade på körningen som damen ifråga var?
Hade hon suttit och fipplat med mobilen eller sminkat sig och allt hade blivit filmat i en vanlig bil med samma tragiska utgång så hade hon nästan säkert blivit dömd för vårdslöshet i trafik och/eller vållande till annans död.
Mmmm, det här med ansvarsfrågan om självkörande bilar blir verklighet kommer att bli en tuff nöt att knäcka.
Vore jag biltillverkare skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag sälde bilar utan att det var helt klart att det är den mänskliga föraren som har det fulla ansvaret för att vara en aktiv chaufför och göra de åtgärder som är mänskligt möjliga för att undvika olyckor ÄVEN om bilen i sig är självkörande.
Det innebär i sak att alla som drömmer om att sitta och pimpla vin på väg till festen och bli hemkörd i sin bil trots att man är berusad knappast får se sitt drömscenario uppfyllt.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Vore jag biltillverkare skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag sålde bilar utan att det var helt klart att det är den mänskliga föraren som har det fulla ansvaret för att vara en aktiv chaufför och göra de åtgärder som är mänskligt möjliga för att undvika olyckor ÄVEN om bilen i sig är självkörande.

Det skulle innebära att man måste vara över 18 år och ha körkort för att kunna åka taxi i framtiden, jobbigt läge för alla pensionärer som har rätt till färdtjänst. Ajabaja

Jag börjar tro att det där med självkörande bilar/bussar och lastbilar bara är industriteknikernas våta dröm som förmodligen bara kommer hamna i slasken. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Självkörande bilar kommer vi ha inom fem år. De potentiella fördelarna är så stora att det kommer att komma. Samtidigt kommer kraven från myndigheterna att höjas pga olyckor som denna och tveksamma bolag som über kanske inte kommer att vara en av leverantörerna.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska det inte vara ett behov av en "vara" innan den kan säljas eller ska man med "mördande reklam" skaffa kunder? Jag ser över huvud taget bara en marginell marknad. Själv skulle jag aldrig överlåta bilkörningen till en robot.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
Det finns ju olika grad av självkörande. Jag skulle vara rätt nöjd med en bil som klarar av att köra själv på motorväg med den typ av på och avfarter som finns där. Det tycker jag är tråkig körning när det blir längre sträckor. Kan jag sen få varning om att någon ligger för nära eller närmare sig i snabb fart i övrig trafik är en stor del av mitt nuvarande behov av självkörning fyllt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och jag väljer aktivt att vara "helt engagerad" i bilkörningen jag väljer bort tex. farthållare och jag kör hellre än sitter "vid sidan om".
Kan ju nämna att min bakgrund gällande bilkörning har under åren och i jobbet varit allt från ca 10 000 mil till ca 2 000 mil.
Varningssystem har jag inget emot men jag vill ta mig friheten att själv avgöra hur jag ska agera i en given situation.
Det är en enorm skillnad med en autopilot i ett flygplan och motsvarande i en bil. Sedan man väl startat är flygning en enkle uppgift där "svårigheterna" är att ha överblick på alla dom mekaniska delarna i ett flygplan och det klarar en robot utmärkt. När det gäller bilkörning är det det motsatta det mekaniska är rätt enkelt medans själva körningens förutsättningar hela tiden varierar beroende på (ofta oförutsägbara) olika parametrar. Att för en robot kunna analysera och "gissa" vad som kommer att hända i den omgivande miljön är mycket, om inte omöjligt, svårt. och kräver dels en enorm datakapacitet och en programmakare med förmåga att se in i framtiden. Inte minst beroende på att "omgivningen" all som oftast handlar helt ologiskt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Själv körde jag i många år >6000 mil/år, alltid med manuellt växlad bil och aldrig med farthållare. Däremot körde jag aktivt eco med motorbroms, rullade i utförsbackar etc. Ska man sitta och sova bakom ratten är det tänkt om ändå bilen fixar allt själv?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Och jag väljer aktivt att vara "helt engagerad" i bilkörningen jag väljer bort tex. farthållare och jag kör hellre än sitter "vid sidan om".
Kan ju nämna att min bakgrund gällande bilkörning har under åren och i jobbet varit allt från ca 10 000 mil till ca 2 000 mil.
Varningssystem har jag inget emot men jag vill ta mig friheten att själv avgöra hur jag ska agera i en given situation.
Det är en enorm skillnad med en autopilot i ett flygplan och motsvarande i en bil. Sedan man väl startat är flygning en enkle uppgift där "svårigheterna" är att ha överblick på alla dom mekaniska delarna i ett flygplan och det klarar en robot utmärkt. När det gäller bilkörning är det det motsatta det mekaniska är rätt enkelt medans själva körningens förutsättningar hela tiden varierar beroende på (ofta oförutsägbara) olika parametrar. Att för en robot kunna analysera och "gissa" vad som kommer att hända i den omgivande miljön är mycket, om inte omöjligt, svårt. och kräver dels en enorm datakapacitet och en programmakare med förmåga att se in i framtiden. Inte minst beroende på att "omgivningen" all som oftast handlar helt ologiskt.

Idag körde jag bil på en smal slingrig 80-väg med heltäckande isiga partier blandat med tjälskjuten asfalt, dvs worst case.
Jag tror inte att en autonom bil kommer kunna slå mig på just det partiet i hastighet/säkerhet än på mååånga år, men att köra säkrare än mig på planskiljd motorväg ska inte vara några problem. En autopilot blir nämligen varken trött, arg, distraherad eller otålig.

Och det största tricket är att ha stora säkerhetsmarginaler.

E.g en autonom bil som närmast lägger sig 3 sekunder bakom framförvarande bil på sommaren. 6 sekunder på vintern och 10 sekunder vid ishalka.
På vintern ligger man ofta för nära framförvarande bil för sitt eget bästa, med onödiga olyckor som följd.
Har tack och lov haft tur änsålänge..
« Senast ändrad: 30 mars 2018, 17:17:49 av kWhalp »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och den "typ" av väg som du var ute och åkte på är väl det som finns allra mest av i landet. Planskilda motorvägar har vi inte så väldigt många mil av och kommer knappast att få så väldigt många mer mil av den sortens vägar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag törs nog påstå att även i Sverige körs de flesta kilometer inte på isiga vägar ute på landet utan under bättre förhållanden även om vägnätet till stor del består av taskiga landsvägar och mindre vägar där självkörande bilar dröjer längre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vimlar det av "dåliga" vägar även i södra delarna av landet? Kanske inte snö och isbelagda under så lång tid men däremot mist lika backiga och krokiga som i andra delar av landet och med ett betydande trafiktryck. Eller är det bara jag som har haft otur när jag varit ute och åkt.
Kan ju nämna att jag i jobbet åkt rätt mycket från Tranås i söder till Tärnaby i norr.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Varför verkar alla tro att självkörande bilar bara tillverkas för svenska/norrländska marknaden och förhållanden?
Jag tror inte biltillverkarna lägger allt krut på att bygga bilar som kan köra själv på en snötäckt landsväg i Norrlands inland när det motsvarar kanske en tusendels promille av deras bilars totala körsträcka.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!