0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men "raset" har väl inte kommit efter 3,5 år? Pumpen är väl äldre? Vad omfattade den servicen som gjordes? Det är ju inte så mycket underhåll på en VP ?
Internt läckage i kondensorn? Då pyser gasen ut till radiatorsystemet och teoretiskt skulle varmt radiatorvatten kunna läcka in till kompressorn.Med en läcksökare bör man kunna kolla om det är köldmedium eller luft i radiatorerna.
Pumpen var ny när den installerades hösten 2014. Servicen omfattade en massa tryckmätningar, filterrengöring och annat (se bifogad bild). Firman vi tecknade serviceavtal med har två typer av service; "Bas"- och "Total"-service och vi valde Total eftersom det var första gången pumpen servades.
Kopplade dom upp något manometerställ och mätte tryck och temperaturer i kylkretsen?
Håller med tipo874 om att ett internt köldmedieläckage låter som ett troligt scenario.OM jag får gissa så innebär det totalhaveri, slut gas, skadad kompressor och kraftigt kontaminerad kylkrets.Värmeväxlare, kompressor, torkfilter och expansionsventil behöver bytas, kostar troligen lika mycket, eller mer - som att byta ut hela värmepumpen.Jag ser det där som ett försäkringsärande där försäkringsbolaget står för större delen av kostaden, avskrivningen borde väl inte vara mer än ca 30%.Kan borde kosta er runt 20 000 kr som mest att få en helt ny värmepump kan jag tycka.Mitt råd är alltså att ni kontaktar försäkringsbolaget, helst innan ni tar dit företaget som ni har avtal med (om inte deras inspektioner ingår gratis i avtalet).
Trygghetsförsäkring upp till 18 år (alternativt 16 år - beroende på typ av värmepump)När du som privatperson köper en värmepump från Thermia ingår en trygghetsförsäkring. Thermias trygghetsförsäkring täcker hela värmepumpen, och innehåller åskskydd som gäller redan från installationsdagen. De första sex åren är kostnadsfria och du väljer sedan själv om du vill förlänga försäkringen - ett år i taget - upp till totalt 18 år för berg-/jord-/sjövärmepumpar och upp till totalt 16 år för luft/vatten och luft/luft-värmepumpar. Erbjudande om förlängning skickas ut i god tid varje år innan din försäkring gått ut.Trygghetsförsäkringen är ett komplement till din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring. Din ordinarie försäkring ersätter kostnaderna i samband med maskinskada, med avdrag för självrisk och eventuell värdeminskning. Trygghetsförsäkringen* går in och ersätter dig för detta avdrag. Det är viktigt att kontrollera så att maskinskada verkligen ingår i din nuvarande försäkring. Om inte, lägg till det!*Trygghetsförsäkringen träder i kraft när skadebeloppet är högre än självrisken i din ordinarie försäkring.
Vid en skada som täcks av hemförsäkringen är det viktigt att försäkringsbolaget ger OK för dig att ta hem någon som felsöker, ofta har de speciella företag som de har avtal med, men ibland kan du själv välja.OM gratis felsökning inte ingår i ditt avtal med firman som du har avtal med så kan du behöva betala för besöket, och det är inte säkert att försäkringsbolaget står för den kostnaden även om det är troligt.Nu vet jag ju inte vad som ingår i ditt serviceavtal, men om felsökning OCH gratis åtgärd ingår så är det ju ett guldavtal du sitter på, troligen är det enda avtal du har ett avtal om att de skall serva din värmepump med vissa intervaller, inte reparera eller garantera funktion utan kostnad för dig.
Katastrof är det om frun krockar och dör, eller om barnen blir överkörda.En värmepump som havererar är ovanligt, men det händer.En liten katastrof kan man väl säga.
Vid närmare eftertanke så kanske ni klarar er helt skadeslösa, jag kollade upp det här med garantier på Thermia och på deras hemsida finns följande att läsa, så om installationen gjort korrekt med alla papper i ordning så borde ni ha 6 års fullt skadeskydd.
Det är nästan så man hoppas att pumpen är en "total write off" så vi får en ny bara för att Thermia ska få sig en näsbränna