0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vi har nyligen bytt luft/luftvärmepump i vår suterrängvilla från -79. Har tidigare haft bra effekt av en gammal pump som sedan gav upp. Vi valde Supreme 35 då vi bor i Östersund och har kalla vintrar, samt ett hus på 185kvm. I övrigt direktverkande el.Nu har vi haft pumpen i två veckor och får inte upp innetemperaturen i gillestugan där pumpen sitter till mer än 19 grader? Det har ju varit väldigt kallt i helgen, -25, men kan vi inte förvänta oss mer av pumpen? Ett lokalt företag har varit här och justerat inställningarna och menar att vi bör förvänta oss mer av en så dyr pump. Återförsäljaren däremot skyller på det kalla vädret och att vårat hus skulle vara dåligt isolerat (vilket jag inte köper eftersom det funkat bra förut med låga driftskostnader).Vad hade ni gjort? Bör jag stå på mig och få pumpen undersökt ytterligare, eller ska jag acceptera att jag nyss betalat 23000kr för en ny pump som fungerar sämre än vår 20 år gamla? Tack på förhand!Anna
Vad hade ni för äldre pump tidigare?Det här låter precis som Fh35-tråden:"Ny FH35 installerad idag men endast 46 grader i utblåset"https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66519.01. Visst kör ni fullt blås på fläkten?2. Har de kollat att den inte läcker?
supreme kommer väl ifrån polarpumpen? de har egna fristående tekniker.du får reklameradet är ju det "nya" köldmedlet R32 i denna, jag vet inte hur toshiba får det att fungera när det är kallt.jag vet heller inte om polarpumpen tar dessa från svenska importören eller de importerar själva.men allt detta tillsammans kan medföra att din pump inte presterar som förväntat
De anlitar lokala firmor på orter där de inte har egna tekniker stationerade.Jo vi har reklamerar men problemet är fortfarande att de menar att det här är rimligt. Så min fråga är om det är det, eller om jag ska stå på mig och hävda att något är fel.Enligt produktspecifikationen ska pumpen klara minus 30 grader så köldmediet borde vara anpassat för svensk vinter.
Toshiba Supreme 35-Pumpen ger 5,5 kw värme vid 7 minus, 4,5 kw värme vid 15 minus och 2,9 kw värme vid 25 minus.http://www.seweb.no/8/8.pdf
Tusen tack för att ni engagerar er! För mig som inte är så insatt i ämnet och inte kan översätta alla dessa termer till praktiken; tycker ni det verkar rimligt att vi inte når mer än 19 grader när det är riktigt kallt ute? En fråga som jag kanske inte vill ha svar på Borde vi ha köpt en annan pump utifrån våra förutsättningar?Inatt stängde vi av alla element för att testa. Det har varit lite mildare ute, -11. Begärde 25 grader och fick 24 i gillestugan där pumpen är placerad, 23 grader i rummen intill på samma våning. Synpunkter från er som kan? Tack!
Vid -25 grader får man inte förvänta sig så mycket av en luftvärmepump.2.9 kW värmer inga 185 m2 vid -25 ute.DU får ursäkta mig, men att en 20 år gammal luftvärmepump skulle värmt bättre tror jag inte för en sekund på, om ni inte hade ett monster till värmepump som gick på trefas och med en 5 kW kompressorn.COP på en luftvärmepump vid -25 grader för 20 år sedan var troligen inte bättre än 1.0.