Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ivt 490 trycket stiger
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Ivt 490 trycket stiger (läst 4193 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ivt490+Luft/Luft
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Ivt490+Luft/Luft
Ivt 490 trycket stiger
«
skrivet:
04 mars 2018, 22:10:58 »
Citera
Hej . Ivt 490 enplanare. Fick tips om kallödning i shunten vilket det var, tack för det den dom delade det i forumet. Släppte på hela trycket och pumpade upp 1bar med kompressor, ställt rumsgivarpåverkan till noll. Pumpen har skött sej några timmar men nu skenar värderna. Trycket 2,5 bar. Framledning 52 (44) , ute 8c, tappvarmvatten 49c (ställde in extra vv 1 tim), varmvatten 61, värmevatten 57c, rum 24c ( rumsgivarpåverkan 0) , kompressor 81c. Är kanske bälgen i expansionskärlet? Kraftkort?. Shuntventilen? Hur lätt ska shunten vara, går att köra den manuelt. Tacksam för tips.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Ivt 490 trycket stiger
«
Svar #1 skrivet:
05 mars 2018, 06:08:13 »
Citera
Fyllde du blåsan i expansionskärlet till 1 bar? Det är lite för mycket, så det kanske funkar dåligt när vattnet värms upp och expanderar.
Annars är det inte helt ovanligt att påfyllningsventilen kärvar. Testa att öppna och stäng den några gånger och vrid åt den hårt. Kvarstår problemet kan du testa att stänga inkommande vatten ett tag och se om trycket håller sig stabilt då.
«
Senast ändrad: 05 mars 2018, 06:09:57 av purjo__
»
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
05 mars 2018, 07:01:04 »
Citera
Släppte du på trycket i hela systemet (lossade röret mellan radiatorkrets och expansionskärl) innan du pumpade upp trycket?
Om inte så är det mycket möjligt att gummibälgen är trasig och du får därför högt tryck när vattnet värms.
Gummibälgen brukar hålla i ca 7-10 år.
Blir det för varmt inne med rumsgivarpåverkan noll så har du troligen lite för hög kurvan, ställ ned den ett steg eller två.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Ivt490+Luft/Luft
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Ivt490+Luft/Luft
«
Svar #3 skrivet:
05 mars 2018, 17:47:24 »
Citera
Ok 0,5 bar är alltså lagom? Måste jag lossa röret mellan radioatorkrets? Släppte trycket och fyllde till 1 bar. För att byta expansionkärl måste jag tömma systemet eller hänger den på trycket?.
Den låg och körde på 9kw inatt. Startade om i morse , 0,5 bars tryck har jag, framledning 31,5 (36,6) lite för stor diff antar jag.Den verkar ligga och pumpa på med 9kw nu idag också, -1 ute. Sänkt kurvan från 7 till 5 igår kväll och det verkar vara bättre. Den verkar inte tycka om när jag sattte rumsgivarpåverkan till 5 förut (den står på 0 sen ngt dygn tillbaka. (Pannan är från 2004,kanske dax för nytt expansionskärl)
Mycket frågor blev det.
Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
06 mars 2018, 06:45:24 »
Citera
Om luftventilen är riktad nedåt på exp-kärlet så kan du kolla om det är helt genom att trycka in pliggen i ventilen, kommer det vatten där så måste det bytas, kommer det bara luft tills det slutar komma nåt alls så är det helt.
För att pumpa upp lufttrycket måste vattendelen av systemet vara trycklöst och du måste ha lossat ledningen mellan kärl och vattenkrets, annars vet du inte om det är lufttrycket eller vattentrycket som är 0.5 bar när du fyllt.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
hawkeye99
dipl. kyl o värmepumpstekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Kågeröd
Antal inlägg: 441
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #5 skrivet:
22 mars 2018, 21:42:45 »
Citera
är det kärlet går trycket ner till + efter att säkventilen öppnat. Kondensorslingan säger ibland upp sig i tanken och då får mn också högt tryck, samtidgt som eltillsatsen matar på ordentligt, efterosm gasen i maskinen sticker iväg.
Loggat
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Ivt 490 trycket stiger
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 996
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
jonas_da
170KJ
TS Comfort AB
VictorHus13
Kvarn
krambriw
Scarrl
Caper
JockeHX
tyke
d98josu
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info