Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Isolering av värmepumpens rör?  (läst 1162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax

• Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 52
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
Isolering av värmepumpens rör?
« skrivet: 01 mars 2018, 20:46:48 »
Hej
Jag har 2 värmepumpar i mitt pannrum med sammanlagt ca 35 meter blanka o-isolerade kopparrör.
Är det brukligt att man nu för tiden lÃ¥ter bli att isolera rören?  Om det är sÃ¥ hur motiverar man det?

325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad Hastings

• Expert pÃ¥ värmepump
  • Antal inlägg: 536
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Isolering av värmepumpens rör?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2018, 16:23:10 »
Om man inte uppskattar värmen i pannrummet så kan man isolera med tex Armaflex - Klippa klistra-själv . Antar att arbetsinsatsen är så pass hög att offerten för installation blir mkt högre så därför görs det inte.

Vet inte om man kan fÃ¥ ut mer effekt genom att isolera rören. Med solvärme som jag har sÃ¥  är det sÃ¥ dÃ¥ man ofta har ännu högre temperaturer.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 31542
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Isolering av värmepumpens rör?
« Svar #2 skrivet: 10 april 2018, 09:55:10 »
Ja, normalt så behövs värmen i rummet som värmepumpen sitter i.
Har du en radiator i rummet kan du låta den termostaten strypa om det blir för varmt.
Räcker inte det? först då är det ekonomiskt försvarbart att isolera rören.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?