0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trodde någon stans att värdena kanske var samma för alla (som dom flesta värdena är i manualen till "huvud menyn")
Klantigt av mig
Fläkt 42% (med tanke på rådande kyla).
Rumstempen är ställd på 18 med semestersänkning eftersom vi inte bor i huset nu
Har ställt nattsänkningen till 1 grad
Comfortzone själva kan säkert hjälpa till också men du är välkommen att fråga.Jag har också bl a sänkt maxeffekt och lite annat (efter ett kompressorhaveri ).
Fläktläge 2 antar jag. Bara pumpen får tillräckligt med frånluft att utvinna ifrån så är det ok. Beror också på vad som är normalt injusterat fläktläge (läge 1, 2, 3 eller 4) för ert hus (antal kvm). Jag har själv labbat med detta lite och kör denna vinter med läge 3. Imponerande tycker jag, i princip klarar sig huset på bara kompressor ner till ca -8 grader. Vid lägre temperaturer börjar tillskottet gå in lite då och då men inte ens konstant vid -15. Har också blockerat 2 elpatroner men det är främst pga av taxan som vårt elbolag tillämpar. Dom tar ut en sk effektavgift som beräknas utifrån effekttopparna under perioden. Så för oss blir det billigare att köra längre med lägre effekt än snabbt med högre. Även om det är samma energiuttag. Helknasigt...18 grader, ja, du får väl se om detta ger så stor besparing mot att ha en eller två grader högre för det kommer att kosta en del energi att jobba upp när ni väl vill vara där. Är det inte aktuellt att vara där överhuvudtaget under den kalla årstiden, då är det väl ok. Tyvärr (kanske är bra å andra sidan) finns inte någon fjärrkontroll lösning (Comfortzone Online) för våra äldre pumpar, annars kunde man ju höja rumstemperaturen i god tid innan man anländerBegreppet nattsänkning är i detta fall missvisande eftersom det inte finns någon klocka i systemet. Vad den här parametern gör är att den tillåter rumstemperaturen att sjunka en grad under inställd temperatur (i ditt fall ända ner till 17 grader) innan den kanske börjar värma på. Oavsett dag eller natt...Jag har ställt den på 0,5 för att undvika för stora fluktuationer i rumstemperaturmvh Walter
Hur många W går din pump på under "normala" omständigheter och hur mycket "varvar" den upp runt -8?
Jag tycker att min har fastnat på 3894W oavsett omständigheter
Har du eller någon annan erfarenhet av vattenmantlad kamin. Att koppla in den på systemet vore väl kalas för att skynda på tillverkningen av varmvatten eller finns det någon nackdel med den lösningen?