0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
det försvinner ju självklart ingen gas om det inte är en oduglig installatör!!!eller undermålig produkt.vid -5 ger pumpen 2,2kW
Jodå det försvinner gas i stort sett i alla pumpar på lite sikt genom ett mkt litet läckage i kopplingarna även om det är en seriös och fullt kompetent installatör som har installerat en fullvärdig kvalitetspump, låt oss kanske kalla det för microläckage. Inte så mkt kanske de första 1-3 åren men sett över ca 7-10 års tid så har det säkert försvunnit minst mellan ca 1-3 hg gas i pumparna och det även i de pumpar som du ev har installerat själv electroluxaren.Det kan väl i stort sett vem som helst kolla upp så ser man att på ca 7-10 års tid så minskar pumparnas effekt en del, det ser man inte minst om man mäter utblåstemperaturen så ser man att den har minskat ifh till när pumpen var ny, och tar man ur gasen och väger den på precisionsvåg så ser man direkt att det har försvunnit några hg gas ifh till vad den var förfylld med ifrån början när pumpen var nyuppsatt.Men det är bara att dra åt kopplingarna fylla på ny gas i rätt viktmängd, vaccumsuga på nytt och kolla så att kopplingarna är ordentligt täta så har man en pump som är likvärdig med ny igen med avseende på effekt och utblåstemperatur.
det försvinner ju självklart ingen gas om det inte är en oduglig installatör!!!eller undermålig produkt.vid -5 ger pumpen 2,2kWoch drar 630w
Ja jag har både åsikter om de här och erfarenheter från det genom att ja har varit med om att ta ur gas och fylla på ny gas i 5 st olika pumpar som varit i drift mellan 7 och 11 år och varit installerade från början av seriösa och accrediterade firmor/installatörer. Jag får väl vända på frågan då Daikin och fråga dej om du bara har åsikter eller om du också har verklig erfarenhet av detta?? och isf hur många pumpar har du tagit ur gasen på och vägt den och jämfört med den viktmängd som står på märkskylten på pumpar som låt oss säga har varit i drift i mellan ca 7-11 år??
Syftar du på min pump, dvs ESD09HRA?, dvs att den skall dra 630w vid -5 vid full effekt eller missar jag någonting?..=)