0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er alla!Jag får inställa mig i skaran " de som vill öka sina uppvärmningskostnader". Eldar idag med ved, har så gjort i alla år som husägare. Detta är ju ur ekonomisk vinkel väldigt fördelaktigt då jag har lite egen skog att plocka ur samt kan köpa billigt av grannar. Nu känner jag dock att det börjar ta emot att hålla på med denna veden och tar gärna en dyrare kostnad/år och betalar för bekvämlighet. Mina tankar går mot luft/vatten som jag tänkt koppla till den utrustning jag har idag, bestående av bland annat 2st acctankar på 750 l/st och en Diom vedunic panna ( 20 år gammal), i en av tankarna sitter en elpatron på 6kw ( väldigt sällan använd).Då jag inte alls är hemma på området "värmepumpar" så söker jag egentligen all info, tips och råd jag kan komma över i ämnet. Huset är byggt 1941, ventilation är självdrag, stommen i huset är timmer. Ytan jag värmer är på totalt ca 200kvm fördelat på 125 kvm boyta ( 2 plan) samt källare på 75kvm. Den stora frågan är om en värmepump överhuvudtaget är något att satsa på? Bor i Åmål (Dalsland). Så gott folk, ös gärna på med erfarenheter, tips, råd och info så att en novis kan få lite kött på benen i ämnet. Tar även emot tips gällande vilka modeller/märken man ska satsa på eller inte satsa på om det eventuellt blir ett byte i framtiden. Tack på förhand!
Ptja, inte långt ifrån mitt bygge rent tekniskt.Endera kör du med innedel eller så kör du med SMO20
Intressant! Hur har dina årsförbrukningar sett ut?Total, vs. VP vs. hushållsel?EDIT: Såg nu att du bara haft den ett halvår typ, men hur mycket har den dragit på 6 månader?
Fundera på om det verkligen är värt besväret att docka ihop allting. Om du prompt ska ha kvar vedpannan för nödlägen, koppla den parallellt med VVM320 och ha några ventiler så att du kan välja värmepump eller vedpanna.
Här hade det kommit lite svar,de tackar jag för! Dessa svar leder till några ytterligare frågor. Det nämns någon vvm320 och sm020, det nämns även det senaste svaret något om monoblock. Vad är vvm320 och sm020 för pinaler? Är detta något som är ett måste när acctankar redan finns? Pontus skriver i sitt svar något om monoblock. Om man installerar detta, får man även varmvatten via den eller enbart värme? Mitt varmvatten i dagsläget kommer via acctankarna, så som jag fattar det skulle det räcka att installera en monoblock. Som sagt jag är helt novis på området och vet inte vilka delar som gör vad. Hur är effekten på en monoblockpump gentemot de andra grejerna man kan sätta in?
NIBE VVM320 är en innerdel "panna" med tank och extra el-patron som passar direkt med NIBE's luftvattenvärmepumpar vilka man ställer på utsidan husväggen. VVM320 har rörkopplingarna på ovansidan. Vill man inte ha någon innerdel med tank kan man välja NIBE SMO20 som styrsystem enbart och den sitter i en liten box på väggen.Monoblock har många tillverkare och det betyder bara att det går vatten ut och in till luftvattenvärmepumpen som står utanför fasaden. Det brukar behövas någon styrbox till dessa men de kan annars skicka värmevattnet t.ex. direkt till en ackumulatortank. Värmepumpar ska dock inte arbeta med höga temperaturer för att ha god verkningsgrad så man ska inte värma mer än vad som precis behövs med en värmepump.