Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eltjuvar....!  (läst 15194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Eltjuvar....!
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2006, 08:40:16 »

MENMEN!!, har du ställt upp den svarta ratten har du gått förbi styren och det kommer INTE att synas i loggningen hur mycket som elpatronerna har kört in. Och det är väl där du har problemet gissar jag?

Tittade bakåt, tidigare diskussion var omkring 12 januari. Om svarta ratten var uppställd dessförinnan kan det alltså vara elpatrontimmar i januarisiffran som inte syns annat än på elmätaren. Februari ger nog bättre och "rena" värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Eltjuvar....!
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2006, 11:45:42 »
Citera
Har du nån gång sett en CTC i verkliga livet?
Problemet med Bertil är att han är hjälpsam och har hjälp CTC ägare med deras VP'ar (om jag nu inte mins fel)

Och jag kanske skulle bjuda in Bertil på en visning om han har vägarna förbi, så kan du samtidigt titta till mina radiatorer och justeringen.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Eltjuvar....!
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2006, 12:40:36 »
Har 1-fasmätare på golvvärmen till badrummet. HUGA!!! Debatt om det här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,6649.0.html

3-fasmätare skall vilken dag som hellst kopplas in för att mäta pumpens förbrukning.



« Senast ändrad: 03 februari 2006, 17:23:48 av Rickard »
Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad Lovisa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
    • www.gfg.se
SV: Eltjuvar....!
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2006, 17:11:57 »
Hej igen! Kul att så många svarar och vill hjälpa till! (Fast nu är jag mer förvirrad än tidigare....).

Vill börja med att säga: den "svarta ratten" står på OFF, har alltid gjort. Vi har ett varmt hus, upplever ofta att elementen "nästan aldrig går". Vilket betyder att golvvärmen i badrummet är ställd nästan på lägsta läget. Vi har ingen betongplatta utan ett väl isolerat (nygjort) bjälklag och krypgrund därunder (väl tilltagen höjd, det går bra att gå ner och kolla - vi har julgrejorna där - upplever inte att det någonsin är kallgrader). Valde elgolvärme i badrummet eftersom vi har vattenburen i hallen och det golvet är "oskönt" på sommaren)

Så här ser loggen ut just nu (siffror inom parantes 14/1 som jämförelse):
Tot drift timmar: 3164 (2802)
Drift kompressor timmar: 1682 (1341)
Drift senaste 24 t: 7,1 tim (5,5)
Start senaste 24 t: 39 (32)  (49 är rekord som jag har sett...)
Elvärme drift: 869 (869)

Framledn/börvärde: 49/51 (42/44)
Elpanna/börvärde: 51/58 (52/51)
Värmepanna/börvärde: 54/48 (53/49)
Shuntläge: 50% (50%)  (??)
Brine: 4/2 (5/2)
Hetgas/utetemp: 85/-11 (83/-1)
Strömuttag: 9A (19A)

Rumsgivare/nattsänkning: 22/nej (22/nej)
Max elpanna: 00 kW (6,0 kW - vi stängde...)
Temp elpanna: 47 (47)
Framledn -15 ute: 48 (48)
Värme från ute: 17 (17)
Max/min framledn: 53/15 (60/20

Citera
min teori är att pumpen har dragit betydligt mer än 2500 kWh sedan september. Pumpens förbrukning borde vara ca 4000 kWh.

Även om pumpen har förbrukat 1000-1500 kW i januari känns det som om 3200 kW totalt för en månad är lite mycket...? (vi lästa av december också, ungefär samma. Dubbelkollat, ingen felläsning). Skulle vara intressant att veta vad andra har i hushållsström. Gärna liknande familjesituation: 5 pers, varav 2 tonåringar. 200 m2 i två plan, ingen källare.

Trevlig helg!  ;)

PS. Vad säger ni killar om en installatör som gjort sig osynlig sedan installationen var klar. Trots upprepade medelanden i butik och på mobilsvar har vi inte fått kontakt. Bara en gång, då lovade han komma vid "10-tiden" - vi tog ledig men ingen dök upp.. Hörde inte av sig heller. Vi vill att han kollar pannan - vi tycker att den låter som en gammal traktor när den startar....
Lovisa

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Eltjuvar....!
« Svar #19 skrivet: 03 februari 2006, 17:53:54 »
Citera
Bertil:
Vet inte vad du menar med "Om ni kör en hög värmekurva så drar värmepumpen mycket mera el än som anges!",

Ja jag har effektmätare på min... när den startar vid +-0 ute då drar den ungefär 1700W då ger den ca 33 grader på framledningen.
Så med riktig lågtempsystem skulle den dra ca 2000W i snitt för värmen.

Men när den kör max temp ca 55 grader drar den över 3000W !!!!!!!!!!!!!!

Så med pytterraddar skulle den dra över 2500W i snitt.
Om sen brine är kallare än dom antagit dÃ¥ stiger förbrukningen ytterligare, rätt dramatiskt faktiskt!!  SÃ¥ 50% kan det nog skilja i "värsta" fall.

Därav frågan kring värmekurva för CTC räknar ju bara timmar* en tänkt snittförbrukning. Det kan bli rejält fel åt båda håll beroende på behov av värmekurva!!
Citera
Framledn -15 ute: 48 (48)
Men den där värmekurvan är väl inte sÃ¥ tokig!? liiite högt om det är i norra sverige men ok i södra delarna!!  Kul om nÃ¥n pumpar CTC vad dom har för temp pÃ¥ brine och frÃ¥n VP vid antagandet!

ME

JorÃ¥ jag har sett CTC min bästa kompis frÃ¥n skoltiden har en, flera bekanta här pÃ¥ byn...  jag har skruvat i dom alla hopa  ;) :D a:gl


Citera
Och jag kanske skulle bjuda in Bertil på en visning om han har vägarna förbi, så kan du samtidigt titta till mina radiatorer och justeringen.

Ja för tusan, men det måste bli i Mars nån gång... Det är ju inte långt bort har ja för mig....


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Eltjuvar....!
« Svar #20 skrivet: 03 februari 2006, 18:26:55 »
Om sen brine är kallare än dom antagit dÃ¥ stiger förbrukningen ytterligare, rätt dramatiskt faktiskt!!  SÃ¥ 50% kan det nog skilja i "värsta" fall.

Ok, men det blir längre gÃ¥ngtider och det enda som skiljer i loggningen är att kompressorn kommer att dra högre effekt - 2,8 istf 2,3 kW kanske? Inte riktigt 50%  ;)

I detta fallet skulle jag omedelbart kontakta CTC, snacka med Bosse pÃ¥ Enertech 0372-88000 och be dom sätta blÃ¥slampa i röva pÃ¥ installatörn. Supporten är faktiskt riktigt bra. Och dom gillar inte slöa installatörer.  :)

Annars begriper jag inte genast vad som händer hos dig. Inställningar, börvärden, loggning, siffrorna gÃ¥r inte ihop. Kan vara en tvÃ¥bent eltjuv kanske?  Sc:,h
« Senast ändrad: 04 februari 2006, 08:15:59 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Eltjuvar....!
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2006, 00:21:42 »
Jag är lite lur på er golvvärme...fortfarande :) testa och stäng av den och kolla om ni kan se ngn skillnad på för brukningen.

En fråga upplever ni att det blir varmare inne när det blir kallare ute ??

Sedan får jag inte ihop vissa värden, Ni har satt 48 grader vid -15 grader ute, när ni har läst av har nu ute temperatur på -11och en framledning på 49 med bör på 51 grader ? ? ?
Här borde ni ha framledning på 43 till 44 grader. Säker på att du skivit rätt?

Beträffande traktorn mi har kan det vara att det inte sÃ¥r helt plant pÃ¥ golvet, lÃ¥ter det i chassit eller i kompressorn?  Jag fick byta min kompressor pga en back ventil, efter det fick vi ett ett litet ojud i rör systemet. Fick "flytt/ruska" VP lite för att släppa pÃ¥spänningarna, men chassit är durr känsligt om jag rör i det.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Eltjuvar....!
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2006, 00:45:37 »
Hej !

En liten reflektion ang. styrsystemet i CTC..,

Citera
Framledn/börvärde: 49/51 (42/44)
Elpanna/börvärde: 51/58 (52/51)
Värmepanna/börvärde: 54/48 (53/49)
Shuntläge: 50% (50%)  (??)

Detta stämmer med mina iakttagelser.
Styrsystemet verkar alltid förutsätta att det är varmare i den övre el-delen än i den undre kompressor-värmda delen av pannan !
De temperaturer som den kan avläsa i de två panndelarna verkar den inte ta någon som helst hänsyn till.  :o
Varför skulle den annars ta värme från den kallare el-delen i stället för den varmare kompressor-delen av pannan Sc:,h


MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Eltjuvar....!
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2006, 09:17:45 »
Jo, nog är det lite märkligt. Hushållsel och eltjuv blir med rimliga antaganden om övrig förbrukning 1400 kWh under januari. Nu är det ju så att elen försvinner ju inte bara, den blir till värme förr eller senare och det borde märkas när det är så mycket. Om det är badrumsgolvet som är eltjuven borde det nästan ryka från det. Men jag håller med ME, badrumsgolvet är en faktor som man borde veta lite mer om.
 
Av tidigare förbrukning och pumpens drifttid att döma kan det inte vara någon våldsam förbrukning av hushållsel. Hade det varit så borde pumpen har gått kortare tid.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Eltjuvar....!
« Svar #24 skrivet: 04 februari 2006, 09:49:44 »
Pumpen/kompressorn har enligt loggen dragit 2500 kW sedan start, varav drygt 700 i januari. Blev därför ganska förvånade när vi läste av elmätaren och det visade sig att vi gjort av med 3200 kW i januari. Pekar på en årsförbrukning av hushållsström på minst 25000 kW!   >:(
Ni läste verkligen av elmätaren och utgick inte ifrÃ¥n nÃ¥gon mätarställning pÃ¥ fakturan?  Fakturan kan ju vara preliminärberäknad om ni inte ändrat er beräknade förbrukning.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Eltjuvar....!
« Svar #25 skrivet: 04 februari 2006, 11:08:25 »
Samma fråga har jag ställt mig efter första halvåret (juni - dec.) med jordvärme  -  förbrukar vi orimligt mycket hushållsel eller finns här en gravad hund?

Nibe 1215-7 uppges dra upp till 2,2 kW
Gångtid 1386 tim skulle då kräva 3049 kWh
Standby strömåtgång c:a 200 kWh
Totalförbrukning 7266
Diff. = "hushållsel" = 7266-3249=4017 kWh på ett halvår

Saknar energimätare till pumpen
I dag (och som"sämst" under perioden) Brine +1 / -3
VB fram max 49.8 (under period med c:a -22 ute och 21 plus inne)
TS el totalt 4 tim (samma period)

Huset 100 m2 + källare bebos av två pensionärer med ett par TV-apparater, dator och två extra frysar (för älg och annat vilt  ;D) men i övrigt inga kända extra stömätare.

Tänker jag fel när jag undrar om den här skissade fördelningen mellan pump och övrig el kan vara rimlig??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad Lovisa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
    • www.gfg.se
SV: Eltjuvar....!
« Svar #26 skrivet: 04 februari 2006, 11:30:37 »
Hej igen! Några förtydliganden: vi har läst av elmätaren 3 månader i rad och legat runt 3000-3200 kW. Och pumpen har alltså enligt logg dragit 400-750/månad under den tiden - det var det som fick mig att börja fundera. Fel i loggen eller "eltjuv"? Osannolikt hög förbrukning av hushållsel....?

Nej, det känns inte varmare inne när det är kallt ute - just nu 19,6 inne och -18 ute. Känns som vi nått gränsen för vad pumpen klarar, snart får vi nog slå på lite stödel.... ???

Citera
Om det är badrumsgolvet som är eltjuven borde det nästan ryka från det
Det ryker inte om badrumsgolvet! Som jag skrev tidigare är golvvärmen ställd väldigt lågt, bara så golvet inte känns iskallt.

Det här med börvärden får jag ingen kläm på.... trodde det var något man ställer in, men de ändrar sig ju hela tiden! Så här ser det ut nu:

Framledn/bör: 49/53
Elpanna: 52/60
Värmepump: 52/55
Strömuttag 21 A (huvudsäkring 20A)
Drift kompr: 1723 kW 2,6 kW
Start senaste 24 tim: 45 st, 8 timmar

Brine 3/1
Hetgas/ute: 83/-18
Precis vid start: brine 4/5, hetgas 48  (är inte det konstiga siffror?)

Citera
kan det vara att det inte står helt plant på golvet, låter det i chassit eller i kompressorn?
  När pannan går kan det nog vara någon slags "durr" - låter inte som om det är i chassit. När den startar skräller det till ordentligt, hela pannan skakar till....  :-\

Ingen som har lust att dela med sig av förbrukningssiffror för hushållsel? Skulle vara intressant att jämföra med liknande hushåll. (5 pers, 200 m2 2-plansvilla mellan övik och Umeå.)

« Senast ändrad: 04 februari 2006, 11:35:15 av Lovisa »
Lovisa

Utloggad Lovisa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
    • www.gfg.se
SV: Eltjuvar....!
« Svar #27 skrivet: 04 februari 2006, 11:42:59 »
Citera
Hushållsel och eltjuv blir med rimliga antaganden om övrig förbrukning 1400 kWh under januari.

Betyder det att vi borde anta att pumpen dragit 1800 kW i januari (nästan 3 ggr mer än loggen säger) och att vi i så fall gjort av med 1400 i hushållsel? Låter rätt mycket det med. Eller....

Hur mycket kan man anta att pumpen drar under sommarmånaderna? Hushållsel är väl ung samma, lite mindre lyse bara. Totalförbrukning tidigare runt 28000-30000 - man får ju hoppas att besparing över året täcker konstnad för investeringen....
Lovisa

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Eltjuvar....!
« Svar #28 skrivet: 04 februari 2006, 15:23:23 »
Citera
Start senaste 24 tim: 45 st, 8 timmar

Nä nu djäxxx i mitt skal, ni menar väl inte att pumpen trots svinkyla startat 45 ggr och gått bara 8 Timmar!!!!!!!!!!!!!!!!


Ren katastrof dÃ¥ har ni trots allt "elpatronvärme"!  Trots att ni stängt av den enligt konstens alla regler!

Ni ska inte ge er förrän kompressorn i pumpen går 24T/dygn vid sträng kyla.
Aldrig säger aldrig ge er!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har jag rätt nu, dÃ¥ hoppas jag att CTC gubbarna  här pÃ¥ forat rycker ut akut  ;) :D
Hjälp behövs  Sc:,h :'(   Illa mycket illa...

Trösten är att om jag har rätt då har VP funkat som elpanna. Då finns det förbättringspotential.

Jag kan iofs ha missuppfattat dina siffror...  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Eltjuvar....!
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2006, 15:52:30 »
Lovisa
Med bävan inför vad Bertil kan komma att säga!

Jag tror att din elpanna på något sätt måste vara på. Du har 7-8 tim på kompressorn när det är -11 gr ute och en framledningstemp på 49 gr. Samtidigt är ni 5 i familjen med tillhörande vv-behov. Detta har jag svårt att tro skulle fungera.
Mina siffror idag vid - 10 (det avlästa dygnet har inte varit riktigt så kallt)
Kompressor 13tim 10 min
46 starter
Framledn 42
Bör 41
Elpanna 50
Bör 48
Jag har en innetemperatur satt till 20,5 gr och avläst värde 20,9 gr. Elpatronen är avslagen dvs 0kwh. Vi är 3 i familjen. Alla hus är olika osv men ändå! Står verkligen den vänstra ratten på OFF?
Den blanka delen av vredet skall vara horisontell och den lilla vita pricken på den yttre ringen ska peka rakt nedåt.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!