0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, ja det blir ju bra värmeeffekt på nedervåningen med den placeringen och förmodligen finns det ingen sittplats precis där den blåser precis innanför terrass-dörren. (Mät gärna upp hur många [cm] värmepump som får plats ovanför dörren för säkerhets skull). Men man vill nog inte dra på fläkten i innerdelen till max när man sitter i vardagsrummet men det går kanske bra på natten och på dagtid när man inte är hemma för att få bra värmespridning(?) Viss värme kommer nog upp till övervåningen ändå om man håller 22-23 grader i vardagsrummet. Kanske vill ni också ha det lite svalare där uppe där sovrummen är?
Nej precis, nedanför innerdelen finns ingen sittplats så vi har inte störts av något vinddrag liksom. Själva blåsljudet vänjer man sig ju vid Ovanvåningen har betydligt behagligare temperatur än nedervåningen rent generellt så du har nog rätt i att vi inte behöver sikta på att pumpen ska nå hela vägen upp. Nedervåningen däremot är ett kylskåp just nu - tofflor och fleecetröja är ett måste!Men då kanske vi kör på Mitsubishin ändå (om den får plats såklart!) om ingen inkommer med något annat tips
Dom där billiga mätarna visar i många fall felaktiga värden , om det nu är en sån där som man har i vägguttaget du menar.
Men då kanske vi kör på Mitsubishin ändå (om den får plats såklart!) om ingen inkommer med något annat tips
Det första jag skulle gjort är att välja en annan placering av pumpen. Sätta den på långväggen (höger sida i skissen) precis vid bokstaven L i MATDEL och då med bred spridningsvinkel på luften/spjällen. Förutsatt att avtåndet mot motstående vägg inte är för litet så luften "studsar" mot den och ger fel "hustemp"/insugstemp till pumpen. O då förmodar jag sovrummen finns ovanför köksdelen på plan 2. Sen kan man fundera på hur ytterdelen sitter monterad, om den är hängd på väggen eller står på markstativ.Den Mitsubishi pumpen (FH35:an) känns väl okej, på 140m2 och hus från -72 med troligen dålig isolering i väggarna och ingen tilläggsisolering på taket så skulle jag troligen valt den också.