Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Var köpa kyldel Nibe 089456?  (läst 10075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Ason

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 37
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Var köpa kyldel Nibe 089456?
« Svar #90 skrivet: 08 april 2018, 19:21:32 »
Kul att det gick bra!

// Magnus

Tack. Ännu så länge ser det bra ut. Mycket stor skillnad på ljudnivån på den nya kyldelen, d v s mycket lägre. Vad brukar man göra med den gamla kyldelen? Den är ju intakt vad avser köldmedia. Vill inte bara släppa ut gasen även om det nog är en mindre mängd än några kylsprejer från Biltema som man får spruta ut utan några begränsningar. (Lite märkligt.)
Bygga om till en moped?  8)
Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 924
« Svar #91 skrivet: 08 april 2018, 21:20:36 »
Lämna den på återvinning, släpp inte gasen i onödan
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 23597
  • Alien snowman.
« Svar #92 skrivet: 09 april 2018, 06:57:43 »
Tippen brukar ha ett ställe där man ställer gamla kyl och frysar, dit ska den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders Ason

• Lär mig om värmepumpar
  • **
    • Veteranlastbilar Forum
« Svar #93 skrivet: 09 april 2018, 08:02:11 »
Tippen brukar ha ett ställe där man ställer gamla kyl och frysar, dit ska den.

Så är det hos oss också och dit kommer den. Vi har nog bland landets bästa återvinningssystem vad gäller tillgänglighet och öppettider.

En bild på slangpaketet (och Biltemanyckeln 41 mm).
Priset verkade högt innan jag sett det men det var mycket prylar så OK. Isoleringen skymtar till höger.
« Senast ändrad: 09 april 2018, 08:04:06 av Anders Ason »

Utloggad DonPablo

• Absolut ingen
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 924
« Svar #94 skrivet: 10 april 2018, 05:20:29 »
Av profilbilden att döma, så misstänker jag att du har en del vana att skruva (tidigare scaniameck själv), du sparade en hel del slantar på att byta modulen själv, och det är inte så svårt.
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad Anders Ason

• Lär mig om värmepumpar
  • **
    • Veteranlastbilar Forum
« Svar #95 skrivet: 10 april 2018, 08:06:27 »
Av profilbilden att döma, så misstänker jag att du har en del vana att skruva (tidigare scaniameck själv), du sparade en hel del slantar på att byta modulen själv, och det är inte så svårt.

Det stämmer och började redan som 14-åring att skruva på tvåhjuliga motorfordon och sedan har det fortsatt och som du ser har fordonen blivit större och större. Men mitt yrkesliv har dock handlat om helt andra saker.
Vid kontakt med ett par värmepumpsföretag så fick jag kostnadsförslag mellan 10 kkr och 15 kkr för ett byte med materialkostnaderna borträknade. Samtliga menade att det inte var lönt på en så gammal pump utan det var en ny som gällde - vi får se hur det går.

Angående värmepumpen så beter den sig alldeles utmärkt så jag börjar misstänka att den också har något annat allvarligt fel som jag inte upptäckt än  :o

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme