0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har ett obegripligt problem, vi har 133m2, golvvärme uppe och nere, men får inte ut flödena när man öppnar alla slingor, totalt 0,33 l/s, 0,2 nere och 0,13 uppe.Stänger jag fördelaren uppe får jag rätt flöde nere och tvärtom. Nu tror man ju att felet borde vara pumpen, men Nibe påstår hårdnackat att dom aldrig har fel på cirk pumpen. En alpha 2 25-60.Ja har gått igenom injusteringen två gånger och det stämmer, luftat ur fördelarna också. Fler gissningar på vad det kan vara?
Försöker svara på allt, yes luftat alla 4 nipplar, trycket ligger mellan 1-1,5.Kör cirk pumpen på läge 3, borde funka på läge 2 men blir ruggigt kallt då. Delta t är inställt på golvvärme så den står rätt.Ja detta är ju max flödet, vi bor i en kall grop så redan haft - 16,9 så vill i alla fall att flödet funkar vid behov.Systemet går på båda pumparna i pannan. Luftat fördelarna också, börjar bli ont om tips 😁
Du har väl bara 12 mm invändigt mått i en 16 mm pex, det är nästan säkert där du har problemet.Troligen är redan 22 mm pex gränsfall för att mata 133 m2 golvvärme.I övrigt ett perfekt system utan onödiga cirkpumpar, pluspoäng för det.
Min slutsats också, tror ni om en extra circ pump?. Eller bättre att komplettera med en luft-luft pump?. Tyvärr inte möjligt att byta slang om man inte öppnar vägg och golv.....
Gick det inte att strypa alla slingor på BV litegrann?Kör dessutom GP6 (cirkulationspumpen) på läge III, eller volym4?