Kan du motivera eftersom det skiljer sig från offerterna
Tvermia 6kw 90m, 8kw 110m
Ivt 8kw + arbetstank 100l. 140m
1. Håller med föregående talare, installatörerna räknar snålt för att få sälja.
2. Vi vet att du planerar att både värma en större yta i huset, och bygga ut det framöver, det kommer att öka effekt och energibehovet.
3. En större värmepump kostar bara ett par tusenlappar mer än de du fått offert på, det är dumt att inte sätta in en värmepump som klarar de effektbehov man vet kommer att vara aktuella framöver.
4. En större värmepump än man behöver just för tillfället kan få dåliga driftförhållanden med många start och stopp och temperaturer som går högt över börvärde vid varje värmecykel, det förkortar både livslängd och försämrar den potentiella besparingen med ett antal procent. Detta är skälet till att det behövs en arbetstank om man väljer att sätta in en större värmepump.
5. En stor värmepump kräver djupare borra, kanske inte så länge du har låg förbrukning, men den dag huset är "färdigt" så kommer det att behövas, och det är jättedyrt att komplettera i efterhand, borrhålet är inte något man skall snåla på.
6. En stor värmepump + arbetstank innebär ett antal fördelar, man får få start och stopp, få drifttimmar/år - båda dessa fakta talar för en klart längre livslängd på prylarna. Man får även mindre övertemperatur i slutet av varje driftscykel vilket innebär högre årsmedel-COP.
7. I ditt fall som skall värma ett hus i flera plan och med olika standard på isoleringen så kommer termostatstyrning av temperaturen på de olika våningarna och rummen att vara en stor fördel, kanske t.o.m ett krav, och även då är arbetstanken väldigt bra för att säkerställa korrekta flöden både över värmepumpen (som kräver ett specifikt flöde för att ge bästa möjliga COP) och för radiatorerna och golvvärmen som designas efter vissa flöden. Med en arbetstank i systemet så får du två helt skilda flöden rent processtekniskt, ett flöde mellan värmepump och tank som kan ställas in för optimal funktion på värmepumpen, och ett flöde i värmesystemet som kan ställas in för optimala flöden i radiatorer och golvvärme, dessutom kan man reglera den externa cirkpumpen så att förhållandena inte varierar mycket alls även om termostaterna stänger i halva huset, t.ex. en solig vårdag när värmepumpen tenderar att producera värme även om huset inte behöver speciellt mycket värme utöver det som solen bidrar med.
Alternativet till en större on/off med tank och extern cirkpump är en inverter med motsvarande (eller högre) effekt och samma eller lite djupare borrhål.
Kostnaderna blir ungefär desamma, men köper du en inverter och vet med dig att du har ett system där flödena kommer att variera över tid så är det viktigt att du köper en värmepump med en bra styrning av effekten, som jag ser det har både Thermia och Nibe utmaningar därvidlag, IVT och kanske CTC och Daikin verkar klara anläggningar med "varierande flöden" klart bättre.
Priset på de två olika alternativen blir ungefär desamma.
Min uppfattning är att on/off med tank är ett mer robust system, men att lösningen med en inverter som anpassar uteffekten efter det faktiska behovet känns intressant och modernt, köpnerven aktualiseras lite mer helt enkelt...
Lite som att jämföra Skoda Superb med BMW M5.
Nu till det lustiga i sammanhanget.
En liten värmepump ppå 6 kW och med en kort borra som får gå direkt mot systemet kommer att vara avsevärt mycket billigare, kanske ca 30 000 kr än de två andra lösningarna, och det kommer troligen att fungera bra och spara rejält med pengar på sikt.
De andra två sparar mer, kanske 1000-2000 kr mer/år och detta innebär i de flesta fallen att det ekonomiska utfallet sett över anläggningens livslängd blir rätt lika oavsett vilket alternativ man väljer.
Inget av de tre alternativet kan sägas vara "dumt" eller att man blir "pålurad" en för liten värmepump, det är helt enkelt tre olika alternativ med både brister och fördelar som i de flesta fall uppväger varann.
Att inte borra tillräckligt djupt för de framtida behov du förväntar dig är däremot dumt, det skall du absolut inte göra, även om du köper billigast möjliga on/off-värmepump på 5-7 kW.
Att borra för lite kan bli väldigt dyrt på sikt.
Långsiktigt, för ett bekymmersfritt boende så tror jag mest på lösningen med en värmepump på ca 10 kW + arbetstank på ca 300 liter + en snål extern cirkpump (Wilo Pico eller Grundfos Alpha 2).
för exakt storlek och borrdjup behöver man veta lite mer om de framtida behoven, men jag förstår utifrån din beskrivning att det kan vara svårt att bedöma.
Kanske behöver du hitta någon som kan räkna på det hela mer teoretiskt än bara genom att uppskatta effektbehov/m2 boyta.
Normalt räknar man med mellan 30 och 70 W/m2 boyta, mindre på vind och i nybyggda delar av huset, och mest på markplan och i sämre isolerade delar av huset.
Effektbehoven en riktigt kall dag är inte heller så stora i i källare då de har en "naturlig jordvärme" från väggarna just vid dessa förhållanden.