0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har bott i ett nyproducerat hus sedan december 2015. Huset är på 169,5 kvm i två plan ovan jord. Två sidor av huset är i betong 30-40 cm tjocka med isolering ingjutet och fram och baksida har träfasad med vanlig isolering utifrån standard. Bjälklag mellan våningsplan är i betong. Uppvärming sker mha golvvärme.Jag upplever att vi gör åt alldeles för mycket el för uppvärmning och varmvatten. Vi är 5 personer i hushållet varav 3 barn i tonåren. Senaste två årens totalförbrukningen av el är (1/1-31/12) 19500kWh (2017) 20400kWh (2016). Enbart värmepumpen har då haft en förbrukning på 12200kWh respektive 12800kWh enligt den mätare som är installerat i elskåpet. Jag pratade med en granne idag och han ligger med samma hustyp på totalförbrukning på ca 7000kWh/ år men där är förutsättningarna lite annorlunda då de är ett 3 personershushåll med en nyfödd bebis och där han själv är på resande fot några gånger i veckan så deras låga förbrukning betraktar jag som extremt låg och jag inte kan dra för stora växlar på det. Däremot bodde vi i ett 30 år gammalt hus i trä förut med källare i suteräng, bergvärmepump (IVT) och extern värmeväxlare som var kopplad till mekanisk luftcirkulation i alla rum genom rörsystem, den värmde luft mha slinga från värmepumpen. Finns det andra tips på inställningar jag kan göra själv utan att det får negativa konsekvenser för själva värmepumpen, driften eller ekonomin?
170kvm fördelat på 2 plan ovan mark. Har pratat med Nibe men blev inte mycket klokare. Fick besked om behålla inställningen på -60GM för att minska risken för stora växlingar i temperaturen inne Fick förslag på att öppna termostatgivarna (sändarna) till max i de olika rummen och sen eventuellt justera värmekurvan. Har gjort så nu och resultatet blev en temperatur på nedre plan på 23-24 grader medan problemet på övre plan kvarstår där tempen med nöd kämpar sig upp till maximalt 21,3 grader men ner mot 19 grader vilket känns i kallaste laget.
Förbrukningen tror jag är ganska normal men det ska inte vara kallt på övre plan det behöver nog strypas en del på flödena nere i slingorna och ev öka på värmekurvan om flödet uppe är ok i dag.
Förbrukningen är på tok för hög!I Jönköping bör en F750 i genomsnitt förbruka 33 kWh/m2 och maximalt 48 kWh/m2, dvs 5600 - 8200 kWh för värme/varmvatten."Fläkthastigheten är kollad och bör vara rätt."Vilken hastighet (%) och flöde m3/h ?
Gissningsvis får en F750 en del el tillskott i ett så stort hus och framförallt om vv förbrukningen är hög jag tror inte man kommer ner till de låga siffrorna du anger i ett hus på 170 m2 om man inte aktivt snålar på värme och vv.
Sam40 lär väl inte dra många kwh det är ju endast fläkten i den som förbrukar el. Det går säkert optimera förbrukningen en del i ts fall men ner till hälften tror jag inte det går komma utan att snåla på vv samt värme. Har för mig att många ligger runt 7-8000 kwh med F750 och då är det hus runt 120 m2 och den extra ytan som ts har lär värmas med elspets den kalla delen av året men jag kan säkert komma ihåg fel är inte så insatt i F750 men har för mig att den lämnar drygt 3 kw via kompressorn.