0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen står i bottenvåning och skall ju klara att lyfta vattnet till översta våningen, ...
Jag har nu stängt av extrapumpen och kör på 2:an på den inbyggda. Delta var bara 2 grader nu när jag kom hem från jobbet. Huset byggdes nytt för 15 år sedan, putsat stenhus med betongbjälklag, väldigt välisolerat. Jag testar detta några dagar och ser vad som händer.
Cirkulationspumpen behöver inte lyfta vattnet till översta våningen då returröret ner till pumpen fungerar som hävert och står för motsvarande sugeffekt. Det enda arbete pumpen behöver utföra är en tryckhöjning som motsvarar friktionsförlusterna i rören.
Det låter väldigt lågt med delta på 2 grader om allt funkar så lär flödet vara väldigt högt då och men tanke på åldern på huset och att det är väl isolerat tycker jag det lutar åt att nått är fel på vp och det är ju kanske inte så konstigt om den är 15 år. Har du koll på hur mycket el det gått tidigare år så du har nått att jämföra med ? Om man vet effekten på elpatron kan man köra enbart den i tex 30 min och kollar deltat och sen kör man enbart kompressorn i 30 min och kollar deltat då kan man få en hyffsad uppfattning om vilken effekt vp lämnar.
Delta på 7 grader brukar anses optimalt vid golvvärme brukar man välja att ha mindre för att få jämn temp på golven men delta 3 samtidigt som eltillskott ligger i låter väldigt lågt jag skulle nog sänka hastigheten på cirkpumpen så deltat ökar en del.
Anledningen till 7 grader är nog dels med hänsyn till det kultekniska som jag inte har koll på men sen är det nog en bra kompromiss mellan lågt delta som kräver hög pump effekt och högt delta som kräver hög framledning.
Åfan, fick just en uppenbarelse Men vad är det kultekniska du pratar om!?
Har övervakat pumpen och har fortfarande 3 graders skillnad men pumpen på 2:an (framledning golv / retur). Kikade bland mina siffror och under januari har TS varit igång 106 timmar. Temperaturen har legat mellan -3 och +3 skulle jag tro.