0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
...Att den startar på fel frekvens är precis vad som styrs av kompressorkurvan i meny 5.1.23, den bestämmer kompressorfrekvens givet olika utetemperaturer.Jag har inga problem med att frekvensändringar tar tid, det verkar ske direkt på F2120. Ingen upp/ner-trappning med 1 Hz/min sker, utan den hoppar mellan 38 Hz - 70 Hz och tillbaka till 38 Hz direkt.
...Aktiverade även innegivaren med påverkan 1 för att se om det hjälper blåsiga och soliga dagar.
Min innegivare går på 3. Det stämmer bra överens med hur mitt radiatorsystem behöver i förhöjd framledning för att öka 1grad innetemp.Då man bör vänta 18-20 timmar innan man läser av ”effekten” av sin ändring och eventuellt gör en till så får nog en viss spridning i temperatur ses som ofrånkomligt. Annars är också risken att man skruvar bort sig fullständigt.
Dels är faktorn beroende på hus och värmesystem. Dels är givarens inverkan sannolikt efter ett visst genomsnitt. Det skulle bli svårtyglat om exempelvis en unge sticker ut genom ytterdörren och glömmer stänga efter sig.. med direkt reglering på innegivaren skulle det bli väl så fladdrigt, samtidigt som det finns en fysisk tröghet i systemet.Om jag reglerar upp +3 grader framledning på mitt ved/ack-system kommer inte resultatet att visa sig fullt ut förrän efter ca 18 timmar. Allt från ytor till möbler ska inta ett nytt ”normaltillstånd”.Som förra året när jag av misstag glömt slå till regleringen av shunten: hade dubbla framledningstempen, 70 istf 35grader. Då kunde man få till en rätt snabb tempförändring i huset. Men höjer vi med 3-4 grader så tar det gott om tid.
Nu har det varit -10 två senaste dagarna. Får ytterligare en förnimmelse av att den lär sig och justerat kompressorkurvan, för den beter sig lite olika mellan g Herman. Återkommer om det syns nåt i loggen. I övrigt så håller den galant mina 21 g inne. Men starterna har blivit några fler. Den går inte lika länge innan den ”skjuter över mål”. Ännu ingen tillsats eller ens nära. Däremot har jag ett högre nu när det är med skånska mått mätt, kallt.