0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Bra forum detta, brukar oftast hitta bra svar här! Bor i ett hus byggt -72, direktverkande el och kakelugn (110 kvm enplans (öppen planlösning) med källare, också ca 110 kvm). I Jämtland. Luft-luftpump finns men börjar sjunga på sista versen (IVT Nordic Inverter från 2008) och skulle behöva repareras (propellervinge som gick sönder under julhelgen, stackarn (utedelen) stod och vibrerade vilt när jag upptäckte det, vissa delar har vibrerat sönder, reparationskostnad ca 5000 kr). Så skulle behöva några råd. Jag gillar Japan och är nu inne på Daikin, Har fått pris på en XR30 men också en Mitsubishi Hero (osäker på numret, men motsvarande XR30:an ska det vara) och de var jämförbara. Undrar är XR30 en lagom modell för huset? Har tänkt lite löst att sätta en mindre pump i källaren nån gång i framtiden. Är det någon som kan säga något om mina planer så vore det väldigt uppskattat!
Hej,har du en kakelugn så är Caldo XR rätt maskin för dig då den har sin dynamiska öppenspis logik.Blir det varmt i rummet när du eldar så stänger den av kompressorn och börjar jobba med fläkten på innerdelen endast. Ju varmare desto högre fläkthastighet. På så sätt får du runt värmen i huset när värme finns. Blir det kallara så går fläkten ner i hastighet och maskinen startar kompressorn till slut.Maximal energibesparing på så sätt.MvhDaikin