Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d och tekniskt rÃ¥d  (läst 1255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd och tekniskt råd
« skrivet: 05 januari 2018, 20:01:13 »
Hej!

Jag har idag en pelletspanna + en Mitsubishi MSZ-FD25VA luftvärmepump. Igår så la pumpen av, utedelen bara startar om, inga felkoder dvs inga lysdioder som lyser vad jag kan se. Den är nog 10 år, är det värt att laga? Jag har provat att starta om, brutit strömmen men hjälper inte. Det gnisslar från något lager i utedelen.

Så jag tänkte lägga pengarna på att byta anläggning för att slippa pelletshanteringen. Jag har vattenburet system, som värmer ca 200 kvm.

Jag känner en VVS'are som är beredd att hjälpa mig att installera en vatten luftvärmepump, men det verkar som att jag då förlorar de förlängda garantierna. Så det kanske är värt att anlita en auktoriserad installatör för att få längre garanti?

DÃ¥ till märket, är Mitsubishi fortfarande ansedda som driftsäkra? Vilka märken rekommenderar ni?  Jag bor i Södermanland.

Tack!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd och tekniskt råd
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2018, 10:43:11 »
Hur sakta rör sig fläkten i utedelen? Kan vara utslitna lager eller den elektriska fläktkondensatorn som blivit dåliga. Då går det nog att laga för ett par tkr.

Viktigt att luftvattenvärmepumpen blir fackmannamässigt installerad och garantipapperen ifyllda. Väljer man en modell med vatten mellan ute- och innerdelarna behövs ingen kyltekniker. Däremot behövs VVS och förmodligen lite el-dragning.

CTC är stora på luftvattenvärmepumpar traditionellt och sedan finns det svenska märkena t.ex. IVT(Bosch), Thermia(Danfoss) och NIBE. Plus t.ex. Mitsubishi och Panasonic som blivit allt bättre och börjar få en "europeisk" design.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!