Hej alla Mitsubishikunniga.
Köpte för knappt 8 år sedan en Mitsubishi Zubadan värmepump. Inndelen från Borö tillverkad 2009.
Den har tuffat på och fungerat fint fram tills förra vintern. Efter en del felsökning visade det sig vara värmeväxlaren som då byttes.
Vid bytet tyckte kylteknikern att det såg ut som en dålig lödning. Har hört från fler håll att värmeväxlare är något som sällan byts. Hade ingen försäkring som täckte bytet.
När sedan hösten kom så har det fungerat lite sådär med värmen, har höjt upp värmekurvan för att få bra komfort. Några dagar innan jul slutade både varmvatten och värme att fungera.
Eltillskott har varit avstängd under denna period, även övriga år som pumpen varit i drift. Har hela tiden fungerat bra utan.
Reparatör kommer ut och felsöker. Visar sig att växelventilen stular och behöver bytas ut. Det tråkiga är att han även upptäcker olja i nederkant på baksidan av utedelen.
Den läcker alltså gas, vilket förklarar att utedelen jobbar hela tiden utan större resultat. Han säger att han försöker handköra, kommer in i menyn men lyckas inte.
Jag kan få upp vv temp någorlunda bra om jag aktiverar elpannedrift. Men känner då att även radiatorvattenledningen ut från pannan blir relativt varm, returen är iskall.
Reparatören som var på plats för 2a gången försöker få in kontrastvätska för att kunna felsöka gasläckan men lyckas inte, vet ej varför dock. Växelventil är beställd men inte levererad, vet ej hur man ska göra med byte.
Nu till min egentliga fråga, om ni sätter er i min sits hur skulle ni agerat.
Insett att det är ett måndagsex man köpt och bytt ut hela anläggningen?
Fixat växelventilen och monterat en ny utedel. Verkade som det skulle fungera vid kontakt med Mitsubishi. Funkar ej med lång trygghetsförsäkring då. Något jag önskar om jag byter.
Börjat läcksöka om det nu går för att se till att maskinen repareras till fungerande tillstånd. Undrar bara vad det kan kosta, någon som fixat liknande problem kanske?
Tacksam för alla åsikter