0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Startar cirkpumparna , vad står det på kompressorn , vik undan kabeln och fota typbeteckningen
Hej,Relä RE4 drar kontaktor K69, vilken förser omformare med 3*400VacMät mellan L1-L2-L3 så du har 400 här. Är kontakter i K69 dåliga kan du få spänningsfall, men det märker du mest vid belastning (när omformaren drar ström) Då blir det svårt eftersom kompressor inte startar om jag förstått rätt.Sen borde det finnas manöversignal och hastighetsreferens till omformare som inte visas i elschemat. Räcker nog inte att enbart RE4 och K69 drar för att kompressor ska starta. Googla på omformaren. Har du tur är det digitala signaler för start/stopp. Kan också vara busstyrt, då e de tråkigare.På kompressor ska du mäta spänning mellan faser U-V-W. Har du tillgång till tångamperemeter som klarar mer/mindre än 50Hz är det också en hjälp när kompressor snurrar. På kompressor märkskylt står bl a märksänning o märkström.Med en megger ( OBS,ger hög likspänning) kan du mäta så det inte är lindningsfel till jord.Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2Fasföljd går att mäta med en "bättre" spänningsprovare.Vet inte hur det är med denna men på "industriomformare" ändras inte motorns rotationsriktning när man ändrar fasföljd på matningen till omformare, t ex danfoss.En annan sak du skulle kunna testa är att "bygla" bort omformare när du vet att RE4 och K69 är ok.Bryt spänning till VP, vänta 15 min(stora kondingar i omformare.Koppla loss U, V, W på omformare och lägg dessa på L1, L2, L3 på matn till omformare. Slå på arbetsbrytare till VP och testa att kortvarigt "tvånga" K69 med t ex en skruvmejsel. Här gäller det att rotationsriktnig är rätt så inte kompressor förstörs.
Exakt mät spänningen fram till kompressor, men passa sådu inte får el i dig, inte kul!
Antar det kan vara lurigt att mäta på en obelastad inverter. Det kunde kanske vara intressant att koppla in en liten trefas asynkronmotor i stället för kompressorn bara för att kunna labba i lugn och ro utan att ställa till nåt i kylkretsen.Om du är i närheten av Uppsala kan du låna en motor av mig som jag använt vid lek med en ABB inverter.
Enl ritn matas omformare m 3*400 50HzEnl kompressorns märkskylt får den 3*165 60Hz från omformare vid nominell drift.
Har ar bild pa omformaren.Jag kan inte tillrackligt men kan det vara sa att en fas ar pa 400 V? Varifran tas dem? Jag har bara typ 360V pa alla faser totalt i huset. Eller tanker jag fel?