Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 750 SAM40 ventilation
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 750 SAM40 ventilation (läst 1082 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
eskimos20
Kan värmepumpar
Stad/land: Sävast/Boden
Antal inlägg: 144
Karma +0/-0
eskimos20
«
skrivet:
06 december 2017, 12:37:22 »
Citera
Hej!
Vårt hus är på 142 kvm med ett kopplat garage på cirka 50 kvm. Pumpen står i garaget och min fråga är om det är vanligt att man har separat ventilation på hus och garage ?
Hur kan jag isåfall kolla detta enklast, måste jag ha en mätare och prova höja och sänka hastigheten på utgående fläkt och se om det får påverkan på utsugen i både garaget och inomhus?
Anledningen till frågan är då jag troligtvis isåfall behöver höja fläkten då 142 + 50 = 192kvm.
Utifrån 192kvm måste jag väl isåfall göra min flödesberäkning för att få rätt normvärde på ventilationen. Idag har jag inställt fläkten på 80% hastighet och det motsvarar 184.8.
/Daniel
Loggat
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe 750 SAM40 ventilation
«
Svar #1 skrivet:
06 december 2017, 14:33:37 »
Citera
Hej! Jag tror nog att det vanligtvis är separat ventilation i garaget, alltså väggventiler med självdrag även om garaget är vidbyggt. Finns ju olika aspekter på att ha det ihop med husets ventilationssystem såsom risk för lukter/emissioner och brandskydd. Har du värmepumpen i garaget är det väl bara att slå av F750 och se om luftflödet i frånluftsdonet i garaget upphör!? En bil mår bra av att torka upp ordentligt om den står i varmgarage, antingen med bra ventilation eller avfuktare.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
eskimos20
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
eskimos20
«
Svar #2 skrivet:
27 december 2017, 21:53:49 »
Citera
Jag har kollat nu och om jag slår av pumpen så dör all ventilation i huset inklusive i garaget. Innebär det att hela husets yta inklusive garage bör tas med i beräkningen för att uppnå ventilationskraven.
Dvs 142 kvm plus 50 kvm.
Och hur ser beräkningen sedan ut.. är det 192 * 1,25 ?
«
Senast ändrad: 28 december 2017, 07:02:26 av eskimos20
»
Loggat
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
28 december 2017, 09:27:56 »
Citera
För bostadsutrymmen är ventilationsnormen 0,35 l/s och m². För andra utrymmen och där personer normalt inte vistas är det 0,1 l/s och m². Om bilen körs in och ut i garaget är det bra med god ventilation så jag skulle räkna 0,35 l/s även där. Totalt alltså 192x0,35=67 l/s.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
eskimos20
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
eskimos20
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2017, 09:36:34 »
Citera
Okej, tackar! Men hur konverterar jag 67 L/S från det värde som pumpen visar, det står ju bara ju referens lufthastighetsgivare och sen typ 200 eller så ..
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
28 december 2017, 09:44:57 »
Citera
67 l/s motsvarar 67x3,6=242 kbm/tim. Lufthastighetsgivaren ger bara ett ungefärligt värde för att ha en referens när avfrostning krävs. Vill man veta exakt luftflöde behövs luftflödesmätare för att mäta. Ventilationsfirmorna har och man även hyra mätare under ett par dagar från Soliduct.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1074
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
permard@hotmail.com
jantijanti
Börje__
ghupost
Josth
Kvarn
kebj76
jehu
Rillman
Andreasp123
RaveG
tardidan
Zappa59
joehal
sigge01
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info